Planera aktivitet
Hyresgäst­föreningen

Så planerar ni er kampanj

Under kampanjvecka 21 kommer vi fokusera mer på vårt 22-mål, om att engagera flera och satsa extra på målgruppen förhandlings­delegater och husombud. Vi tar fram kit och tips för detta som ni kan använda er av. Men ni är givetvis fria att ha en annan inriktning på era aktiviteter! För att vi ska kunna genomföra en bra kampanjvecka tillsammans, där allas insats gör skillnad, kommer planeringen vara avgörande.

Bildningsprogrammet
Mostphoto

Steg 1 – vilka mål har ni?

För att kunna bestämma aktivitet behöver ni först avgöra vad det är ni vill uppnå. Under vecka 21 kommer regionen satsa på att engagera husombud och förhandlings­delegater. Hur ska och bör ni gå tillväga för att göra det lokalt?

Passar inte regionens satsning hos er i ert föreningsområde? Välj en egen satsning, gärna i dialog med Gabriella Sjöberg, så kampanjgruppen kan ge er rätt stöd i det. Aktiviteterna till kampanjveckan handlar inte bara om vad ni utför just då, utan det kommer ge effekt på längre sikt.

Tankar att ta med:

• I vilket eller vilka områden behöver ni husombud eller förhandlings­delegater?
  • Vill vi göra flera små insatser eller en lite större och vilken passar er bäst?
  • Vilket stöd önskar ni från personalsidan och hur kan ni använda de extra resurserna på bästa sätt för att nå era mål? Utifrån era planerade aktiviteter kommer Gabriella placera ut personalen i regionen.

Steg 2 – bestäm aktiviteter

Det är ni förtroendevalda som planerar aktiviteterna. Tillsammans med er folkrörelseutvecklare, och gärna era LH, väljer ni ut ett eller flera områden i ert föreningsområde ni vill prioritera under kampanjveckan. Självklart får ni anordna fler aktiviteter än så men det material som kampanjgruppen tar fram är främst till för era prioriterade aktiviteter.

När ni vet vilket ert prioriterade område är och om det är husombud eller förhandlings­delegater ni vill rikta in er på, sätt ert lokala mål. Det kan ni göra för er förening eller med era LH så blir det för hela föreningsområdet. Det blir också ett ypperligt tillfälle att planera aktiviteterna tillsammans!

Exempel: Okej, låt säga att ni vill engagera 5 nya delegater i Knäckebrödhult. Då kanske en ringinsats till medlemmar kan vara ett sätt? Eller att bjuda in intresserade medlemmar i ett oorganiserat område till en pizzakväll för att prata förhandling? Eller bjuda in hyresgäster till att ta fram ett remiss-svar för deras bostadsområde?

Frågeställning: Vad behöver vi göra innan dess och för att lyckas med aktiviteten?

När ni bestämt er, är det dags att ta fram planeringsverktyget!

Planeringsverktyget är till för att vi i kampanjgruppen ska veta vilket stöd ni föreningar behöver, föreningarna får överblick över sina aktiviteter och vi kan marknadsföra dessa på hemsidan och i sociala medier. Det blir också enklare när vi utvärderar kampanjveckorna.

Detta frågar vi efter i planeringsverktyget:
Utse en person som blir kampanjansvarig. En person som kan sköta kommunikationen med kampanjgruppen inför och under era aktiviteter.

Inför/förberedande: Vad för aktiviteter planerar ni genomföra inför kampanjveckan? Ska ni exempelvis affischera, marknadsföra eller kanske bjuda in via telefon? Viktigt är att vi vet vilket datum, tid, plats och en beskrivning/upplägg. Om något händer eller några fler, t ex personal, vill delta på en aktivitet är det viktigt att vi har kontaktuppgifter till en ansvarig på plats.

Huvudaktivitet: Vad för aktiviteter planerar ni genomföra under kampanjveckan? Ska ni exempelvis ha tävlingen “Jakten på det försvunna husombudet” som avrundas med en gårdsfest, pizzakväll eller ha en ringkampanj? Viktigt är att vi vet vilket datum, tid, plats och en beskrivning/upplägg. Om något händer eller några fler vill delta på en aktivitet är det viktigt att vi har kontaktuppgifter till en ansvarig på plats.

Uppföljning: Vad för aktiviteter planerar ni genomföra efter kampanjveckan? Ska ni exempelvis bjuda in intresserade medlemmar, sammanställa remissvar eller tipsa om kommande utbildningstillfällen? Viktigt är att vi vet vilket datum, tid, plats och en beskrivning/upplägg. Om något händer eller några fler vill delta på en aktivitet är det viktigt att vi har kontaktuppgifter till en ansvarig på plats.

Tips: Ta tillfället i akt att boka in Anders Wall Svedenklint till föreningen, där han pratar om hur man kan engagera sig i Hyresgäst­föreningen. Bjud in era LH:ar och de nya som vill veta mer.

Engagemang där du bor
Hyresgäst­föreningen

Steg 3 – genomföra aktiviteter

Vecka 20, 21 & 22 genomför vi våra planerade aktiviteter. Vi engagerar hyresgäster runt om i region Sydost, förtroendevalda tillsammans med personal och vi gör det tillsammans! Vi hjälps åt och vi klappar oss själva på axeln: genom insatser som dessa stärker vi hyresgästernas inflytande och möjlighet till ett tryggt boende där människor och samhälle utvecklas.

Och kom ihåg: 2023 växte vi med 35 514 nya medlemmar, en riktig rekordökning!

Steg 4 – utvärdera aktiviteter

Någon gång under vecka 24 kommer vi att skicka ut en utvärdering till såväl förtroendevalda som till personal. Vi vill gärna att ni svarar på den, så vi kan ta med det till vecka 41.

Tips: Boka gärna in ett internt möte där ni följer upp er kampanj och fyller i utvärderingen till kampanjgruppen.

Vad kampanjgruppen servar med

Tryckt material
Tryckt material till föreningarnas prioriterade aktiviteter:

• Broschyr ”Bli medlem”
  • Affischer
  • Broschyr ”Bli husombud”
  • Broschyr ”Bli förhandlingsdelegat”

Precis som förra gången kommer det tryckta materialet fördelas till regionens tre kontor. Kampanjgruppen meddelar när det planeras finnas klart för upphämtning.

Personalstöd
Ska ni exempelvis genomföra en aktivitet med temat exempelvis bostadspolitik? Då kan vi se till att någon av våra bostadspolitiska samordnare kan vara med! Utifrån er planering för era prioriterade aktiviteter kommer kampanjgruppen att fördela extra personal som kan hjälpa er inför, under eller efter kampanjveckan.

Söka pengar
Regionstyrelsen vill stötta lokala aktiviteter, där föreningar som vill göra något extra/annorlunda för att engagera nya. Ni kan ansöka om medel från kampanjgruppen, vilka i dialog med regionstyrelsen tar beslut. För att vi ska kunna bevilja er ansökan, krävs att ni skickar in i god tid och att ni beskriver tydligt vad det är ni tänkt göra och vilka ökade kostnader det medför.

Give aways
Kampanjgruppen kommer inte bekosta föreningarnas Give Aways. Vill ni beställa sådant kan ni göra det från Hyresgäst­föreningens webbutik

Deadline föreningarnas planering är den 8 april!

När ni planerat klart skickar ni in ert underlag till Gabriella Sjöberg, helst genom att fylla i enkäten via Webropol eller via mejl till gabriella.sjoberg@hyresgastforeningen.se, bifogad i sådana fall Word-formuläret.