styrelsen har möte

Bomöte med tema förhandling

Hyran är alltid en het fråga, men just nu är den extra viktig. Många privata hyresvärdar började redan innan sommaren kräva hyreshöjningar för 2025, trots att vi knappt hunnit avsluta årets förhandlingar. Men hur insatta är hyresgästerna? Bjud in till ett bomöte där ni berättar mer om hur en hyresförhandling fungerar, vad Hyresgäst­föreningen jobbar med samt pratar om frågor som är viktiga lokalt.

Planera aktivitet
Hyresgäst­föreningen

Syftet med bomötet är att fler hyresgäster ska förstå hur viktigt förhandlingssystemet är, vad Hyresgäst­föreningen gör och på vilket sätt vi gör nytta i hyres­förhandlingarna.

Målet med bomötet är att öka antalet medlemmar och att få fler hyresgäster att vara en del av hyres­förhandlingarna.

Planera ert bomöte och rapportera senast 23 september. Vill ni vill ha extra hjälp av personal, kanske en förhandlare som kan förklara hur en förhandling går till? Se till att prata ihop er tidigt, både i föreningen samt med personalen. För kom ihåg, vi gör det ju tillsammans!

Tryckt material som kampanjgruppen fixar

Kampanjgruppen ser till att det finns ett grundutbud till alla föreningar. Så snart det finns på ert närmsta kontor hör vi av oss. Vi får tillsammans se till att det når er på bästa sätt.

Materialet består av:

Utöver detta kommer det finnas mer material på kontoren om ni behöver fylla på.

Övriga giveaways beställer ni själva genom webbshoppen

Tjej som funderar
Hyresgäst­föreningen

Tips och trix för ett lyckat bomöte

Att ordna ett bomöte med tema förhandling passar perfekt just nu. Det ger oss en chans att visa hyresgästerna vad vi gör och hur viktigt förhandlingssystemet är. Passa också på att lyfta fram aktuella lokala frågor för att öka engagemanget. Med en bra planering har ni de bästa förutsättningarna för att lyckas.

Förbered ert bomöte

• Planera ert bomöte: bestäm lokal, start- och sluttid samt datum, gärna under kampanjvecka 41.
  • Bjud in hyresgästerna: Med hjälp av mediaportalen kan ni enkelt skapa egna affischer, flygblad och trapplappar. Mediaportalen hittar ni här
  • Planera dagordning: Se till att alla viktiga punkter täcks och att det finns tid för diskussioner.
  • Deltagare från Hyresgäst­föreningen: Hur många från föreningen kan vara med på mötet? Vem gör vad? Fundera över om ni önskar extra hjälp från personal, till exempel en förhandlare som kan förklara förhandlingssystemet. Eller en ärendehandläggare som kan svara på frågor. Se till att kontakta dem i god tid.
  • Säkerställ teknisk utrustning: Om ni planerar att visa en powerpoint eller annan presentation, kontrollera att all teknisk utrustning ni behöver finns på plats.
  • Fånga upp engagemang: Gör en plan för hur ni kan prata vidare med de hyresgäster som visar extra intresse för att engagera sig.
  • Rapportera er aktivitet: skicka in information om er aktivitet till kampanjgruppen senast 23 september. Guide finns här

Under bomötet

För att engagera hyresgästerna, fokusera på frågor som är viktiga lokalt. Skapa en trevlig atmosfär där alla som vill får komma till tals och diskutera igenom frågorna tillsammans.

• Prata medlemskap: Våga, ställ frågan! Samtalet kring ett medlemskap är viktigt, passa på att tipsa om Hyresgäst­föreningens webbsida eller skicka med en broschyr. Kom ihåg att det inte alltid behöver vara en fysisk broschyr.
  • Planera pauser och håll mötestiden: Ta regelbundna pauser och se till att avsluta mötet i tid. Om några hyresgäster vill fortsätta diskutera, uppmuntra dem att göra det efter mötet eller under en paus. Ni vill ju hinna med hela er dagordning.
  • Förenkla: Förhandlingssystemet är komplicerat. Bryt ner informationen, ta upp det viktigaste och försök göra det lättare att hänga med.
  • Uppmaning genom vykort: Dela ut vykorten. Be hyresgästerna skriva ner sin historia och samla in. Här vill vi visa politikerna hur deras bostadspolitiska beslut blir hyresgästernas verklighet, oavsett om de bor hos en allmännytta eller privat hyresvärd.
  • Samla engagemang under mötet: Notera allt nytt intresse för engagemang och informera deltagarna om de kommande stegen i processen

Uppföljning

• Samla hyresgästerna: Kontakta dem som visat intresse för fortsatt engagemang och hjälp dem komma igång.
  • Jobba vidare med idéer: Kom det idéer eller medskick från mötet som styrelsen ska jobba vidare med? Glöm inte att informera hyresgästerna om ert arbete. Bra jobbat!