Viktigt om ombildning blir aktuell där du bor

När en hyresrätt ska ombildas till en bostadsrätt är det viktigt för hyresgästen att ha en tydlig förståelse för processen och dess konsekvenser.

Detta krävs för ombildning
För att en ombildning av ett hyreshus till en bostadsrättsförening ska kunna genomföras krävs flera viktiga steg. Först och främst måste fastighetsägaren vara villig att sälja fastigheten till en bostadsrättsförening. Dessutom måste det finnas en registrerad bostadsrättsförening. För hyresfastigheter som tillhör allmännyttan krävs även att kommunens krav för en intresseanmälan uppfylls.

Vidare måste en teknisk besiktning ha genomförts och en ekonomisk plan finnas tillgänglig, båda beställda av bostadsrättsföreningen. Det är avgörande att alla hyresgäster har haft möjlighet att granska dessa dokument innan köpstämman äger rum. Slutligen krävs det att minst två tredjedelar av hyresgästerna röstar ja vid en köpstämma, och detta gäller samtliga uthyrda bostäder och affärslokaler inom allmännyttan.

Att tänka på
Här är några viktiga saker att tänka på vid en ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. För det första, skriv aldrig på en fullmakt om du inte är säker på att du vill rösta ja. Fullmakten ska tydligt ange vad den avser och vara tidsbegränsad. Vid en ombildning försvinner dina möjligheter att använda den interna byteskön, om en sådan finns. Kontrollera därför redan före köpstämman vilka krav banken ställer för att bevilja lån, så att du vet vad som gäller.

Du kan vara medlem i bostadsrättsföreningen fram till ett eventuellt köp, även om du inte vill köpa. Medlemskap i bostadsrättsföreningen är nödvändigt för att få rösta på köpstämman eller för att överklaga köpstämmans beslut. Om du är tveksam eller undrar över något, kontakta Hyresgäst­föreningen för rådgivning och stöd.

Bra att veta om du bor kvar som hyresgäst i en bostadsrättsförening
Om du väljer att bo kvar som hyresgäst i en bostadsrättsförening finns det flera viktiga saker att känna till. Du behåller din besittningsrätt, precis som tidigare. Du har även rätt att byta din lägenhet och hyra ut den i andra hand, i enlighet med hyreslagen. Vidare har du rätt att få underhåll och reparationer utförda enligt hyreslagen. Din hyra kommer att sättas i förhandlingar med Hyresgäst­föreningen, precis som tidigare. Om du får problem med ditt boende kan du alltid vända dig till Hyresgäst­föreningen för hjälp och stöd.

I denna PDF finns mer fördjupande information om ombildning.