En person grillar

Får jag grilla på lägenhetens balkong eller uteplats??

Bor du i lägenhet och planerar en grillfest? Kolla vad som gäller först! Här kan du läsa vilka regler som gäller för grillning på lägenhetens uteplats eller balkong. Och vad du kan göra om du störs av röken från grannens grill.

Vilka lagar och regler gäller för att grilla på lägenhetens balkong eller uteplats?

Räddningstjänsten avråder generellt från att grilla på balkonger eftersom det ökar risken för brand, men det finns ingen lag som förbjuder grillning på lägenhetens balkong eller uteplats. Många hyresvärdar har däremot förbud i sina ordningsregler som du måste följa. Det är din hyresvärd som bestämmer vilka regler som gäller vid grillning.

När är det okej att grilla på balkongen?

Svaren på frågorna får man grilla på balkongen och kan man grilla på balkongen beror på omständigheterna. Räddningstjänsten avråder dock generellt från att grilla på balkonger eftersom utrymmet och avstånden ofta är små vilket ökar risken för att eld, glöd eller hettan från grillen antänder material eller andra brännbara föremål som finns på balkongen.

Och även om hyresvärden tillåter grillning på balkongen så får man ändå inte störa sina grannar, som rök från grillningen kan innebära.

Det kan också vara förbjudet att grilla på balkongen under de tider det är eldningsförbud i ditt område. Kolla med din hyresvärd vad som gäller. Använder du elgrill behöver du inte ha hyresvärdens tillstånd.

Använda elgrill på balkong

Observera att räddningstjänsten avråder från all grillning på balkonger efterssom ökar risken för brand. Tänker du ändå grilla - använd i så fall en elgrill. Det är säkrare, plus att en elgrill ger mindre rök än en vanlig grill vilket minskar risken för att du stör dina grannar.

Får man använda gasolgrill på balkong?

Det finns inget generellt förbud mot gasolgrillar på balkonger förutsatt att balkongen inte är inglasad. Men det är fastighetsägaren som bestämmer vad som gäller för den enskilda fastigheten.

Observera att inglasade balkonger är att betrakta som inomhus och gasolgrillar är avsedda och endast tillåtna för utomhusbruk.

Grillning kan störa grannar

Om du själv vill grilla på balkongen är det alltid bra att fråga sina grannar först. Röken från grillen kan nämligen räknas som en störning. Ett bra tips är att använda en elgrill som ofta osar mindre än kol- eller gasgrillar.

Om du blir störd av en granne som grillar

När man bor i en hyresrätt behöver man kunna hantera vissa störningsmoment. Om du störs av att en granne grillar på balkongen, prova att prata med grannen och berätta hur du påverkas av grillningen. Grannen kanske inte ens är medveten om att grillandet stör dig. Men upplever du återupprepade störningar så prata med din hyresvärd.

Mer information om grillning

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.