En man och en kvinna odlar i lägenheten

Odla hemma i lägenheten

Har du gröna fingrar och längtar efter en trädgård, men har bara möjlighet att odla hemma i lägenheten? Goda nyheter – det finns många odlingsalternativ att välja på ändå. Här tipsar vi om några av dem.

Det finns många fördelar med att odla hemma i lägenheten. Förutom att det är en trevlig hobby kan man också spara pengar, leva mer miljövänligt och njuta av härliga smaker från sina egna odlingar. Genom att odla gör du luften renare. Dina växter återvinner koldioxiden som vi människor släpper ut när vi andas, samt att de rengör luften på bakterier och kemikalier. Sedan har du såklart chans att spara pengar när du inte behöver handla lika mycket i butik, där den senaste tiden har inneburit prisstegringar för många livsmedel – inte minst grönsaker.

Rabatt på krukväxter och blommor

Som medlem har får 20 % rabatt på krukväxter hos Lalaplants och 15 % på blommor hos Euroflorist

Vad kan man odla i lägenheten?

De bästa platserna för att odla i en lägenhet är i fönstren eller på balkongen. Där får växter, örter och kryddor det solljus de behöver.

Odla på balkongen

Om din lägenhet har balkong finns stora odlingsmöjligheter hemma hos dig. Är det en balkong som ofta är i skugga rekommenderas odling av till exempel smultron, spenat, jordgubbar och sallad. Har du en solig balkong kan du även odla till exempel potatis och morötter. Tänk på att inte odla i för små krukor, utan i lite större som ger växterna utrymme och den mängd vatten som behövs.

En inglasad balkong fungerar precis som ett växthus och lämpar sig för till exempel tomat och chili eller till och med citrus- och olivträd. Men ligger solen på kan det bli för varmt för vissa växter.

Odla i fönstret

Att odla i en lägenhet utan balkong är fullt möjligt. I fönstret får dina odlingar mycket solljus, vilket kan ge en bra skörd. Här är det bra att satsa på småbladiga örter som till exempel sallat, basilika och persilja – de kräver inte speciellt mycket jord och får enkelt plats i fönstret. Odla dem i cirka tre till fyra centimeters djup jord och skörda när de blivit fem till tio centimeter höga.

Även kryddor som timjan och oregano fungerar utmärkt att odla i fönstret och sköts med samma enkelhet som vanliga krukväxter.

Väljer du att odla chili eller tomat, som också är bra att odla i fönstret, är det bra att köpa en planta som du sköter om som en krukväxt, för att sedan plantera om i en större kruka när rötterna tagit över. Räkna med ett par omplaceringar per planta.

Kreativa idéer för att odla i hushållet

Växtbelysning

Det är många som vill ha möjligheten att kunna odla inomhus på vintern. Att använda sig av växtbelysning under vinterhalvåret kan då vara avgörande för resultatet, speciellt om det är en kraftigt begränsad mängd dagsljus som når din lägenhet. Flera sorter kan klara sig med enbart dagsljus under vintern, medan bladgrönsaker och kryddor är i stort behov av extra ljus. Vill du minska risken för att dina plantor blir tunna och rangliga är växtbelysning en stark rekommendation.

Vertikalodling

En smart lösning om du vid odling hemma vill få plats med en större mängd grönska på en liten yta är att använda dig av vertikalodling. Det innebär att du odlar till exempel dina örter eller grönsaker på höjden. Det passar bra på balkongen eller uteplatsen, eller var som helst i lägenheten om du använder växtbelysning. Här kan du som har experimentlust testa olika typer av ljus och luftfuktighet.

Odla utan jord

Det finns olika typer av hydroponiska system, som alla har gemensamt att jord inte används. I stället vattnar växten sig själv genom till exempel en kapillärmatta eller ett snöre. Rötterna får tillgång till vatten och suger själv upp efter behov.

Regler kring odling i hyresrätt

När det kommer till blomlådor på balkongen är det tillåtet att hänga dessa på insidan av balkongräcket. Hänger du dem på utsidan riskerar de att ramla ner och skada någon. Du ska också tänka på att överdriven vattning kan leda till att grannarna får vatten på sina balkonger eller uteplatser.

Om du vill plantera en häck på uteplatsen behöver du fråga din hyresvärd om lov i förväg. Din hyresvärd kan ha specifika regler för detta och vilja att området ska vara enhetligt. Även dina grannar kan ha synpunkter. En bra idé kan vara att presentera ett förslag tillsammans med flera grannar, vilket ökar chansen att hyresvärden godkänner förändringar och kanske till och med är villig att bekosta projektet om det rör gemensamma ytor.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information.

Odla i lägenheten
Unsplash