Ett barn spelar på en ukulele och ett barn håller för öronen

15 roliga inomhusaktiviteter för hela familjen

Dåligt väder, förkylning eller stängt på skola och förskola? Det kan finnas många orsaker till att du inte kan gå ut med barnen. Här har vi samlat våra bästa tips på roliga lekar och aktiviteter att göra med barn hemma i lägenheten.

Ibland kan det som förälder vara skönt att låta barnen leka på egen hand. Så vi startar med några aktiviteter som barnen kan ägna sig åt själva inomhus:

Se på film

När kreativiteten tryter – varför inte se på en film! En klassiker när det kommer till saker att göra inomhus. Gör det mitt på dagen med lite snacks för att bryta vanliga mönster och skapa en extra festlig stämning.

Klädbyte

Låt barnen välja kläder från din garderob och bjuda på en riktig catwalk! Vill du bjuda dem på ett skratt kan du försöka krångla på dig några av deras kläder också.

Anordna en skattjakt

Det är inte bara runt påsk det är roligt att gömma och leta efter godis. Låt barnen förbereda en skattjakt för dig. De kan skriva ner olika ledtrådar, förbereda gåtor, eller använda det klassiska greppet ”fågel, fisk eller mitt emellan” för att hinta om vilken höjd skatten ligger på. De kan även säga ”det bränns” när du närmar dig skatten.

Bygg en hinderbana

Börja med att välja ut den rymligaste platsen i lägenheten. Låt sedan barnen använda till exempel böcker eller tomma kartonger för att bygga hinder, filtar som kan läggas över några stolar och kanske något som kan fungera för balansgång. Här är det bara kreativiteten som begränsar!

Bygg en koja

En perfekt aktivitet att göra inomhus med barn. Men här behöver du som förälder inte vara så delaktig om du vill ha lite egentid. Lägg fram lakan och filtar som barnen kan spänna upp över möbler och hyllor. De kan skapa flera olika rum i kojan och inreda med till exempel kuddar och gosedjur. Som avslutning kan du läsa en spännande saga för dem i kojan och kanske kan de till och med sova där över natten!

Spela in en film

Låt barnen använda en mobiltelefon för att spela in en film – en perfekt aktivitet att göra inomhus när det regnar. Det kan bli en enkel liten dokumentär, vloggande från barnets vardag eller till och med en mini-dramaproduktion med en enkel handling ni skriver tillsammans. Det finns enkla appar till mobilen som gör att du sedan smidigt kan klippa ihop filmen.

Vissa saker är svårare att låta barn göra själva, så här listar vi några aktiviteter där det är bäst om du som förälder är delaktig:

Smaktest!

Använder dina barn internet? Då har de troligtvis sett diverse smaktester som är en stor grej på sociala medier. Låt barnen ta på sig ögonbindel och plocka fram lite olika matvaror från kyl och skafferi – och låt sedan barnen gissa vad de blir bjudna på. Perfekt aktivitet att göra inomhus en regnig dag! Om du vågar, varför inte låta barnen servera dig lite ingredienser också!

Sällskapsspel

En mysig spelstund är sällan fel. Det finns massor av klassiska brädspel och pussel passar hela familjen och som går dagen att få snabbt trots att ni spenderar den inomhus.

Charader

En populär lek som enkelt kan anpassas för olika åldrar är charader. Dela upp er i två lag och låt alla deltagare skriva ett ord på en lapp som sedan viks ihop och läggs i en skål. En i taget drar ni en lapp och försöker få det egna laget att förstå vad som står på lappen genom bara rörelser.

Högläsning

Att ha en mysig sagostund med levande ljus och kanske lite stämningsmusik i bakgrunden är ofta uppskattat. En perfekt sak att göra inomhus när det regnar.

Plantera växter

Låt barnen plantera sina egna plantor som de sedan får se växa. Ringblomma, pumpa, blomsterböna, solros, krasse och sockerärtor är exempel på sorter som växer snabbt och passa bra om man vill se lite snabbare resultat.

Gör egen lera

Många barn älskar lera och för dig som vuxen kan det vara en härlig nostalgitripp att skapa play doh. Blanda 5-6 dl majsstärkelse (eller potatismjöl) med 2,5 dl balsam för att skapa en simpel play doh-lera.

Baka

Leta fram recept på ett par olika tårtor eller kakor och låt sedan barnen välja vad de vill baka. Bakning är kreativt, plus att det även kan innebära en rolig mattelektion för barnen när ingredienser ska måttas upp. Det blir en mysig stund som ni sedan avslutar med gott fika.

Rita/Måla

Ta fram färgpennor och låt barnens kreativitet flöda. Är ni trötta på papper så kan ni måla på stenar som ni hittat utomhus. Varför inte låta målningarna bli en present till mor- och farföräldrar?

Gör eget slime

Slime har blivit väldigt populärt hos barn de senaste åren. Att skapa eget slime kan vara en rolig aktivitet att ägna sig åt inomhus. Recept är enkelt att hitta på internet!

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information.