En man med hund på matta

Ensamhet – så kan du lindra den

Den ofrivilliga ensamheten har växt sig allt större i samhället – inte minst bland unga. Idag känner sig var fjärde ung ensam, en ökning med nio procentenheter sedan 2015. Hur kommer man egentligen ur ensamhet? Här ger vi våra bästa tips!

Det är vetenskapligt bevisat att vi människor inte mår bra av ensamhet. Stresshormonerna ökar i kroppen när vi utsätts för ofrivillig ensamhet, på samma sätt som när vi utsätts för en fara.

Ensamhet är vanligare än vad vi tror. Enligt en undersökning av Boinstitutet och Ungdomsbarometern från 2020 känner sig var fjärde ung ensam. Den plats där unga i åldern 15 till 25 oftast upplever ensamhet är hemmet. Unga i studentlägenhet är den grupp som känner sig mest ensamma, med 92 procent som känner sig ensamma från en dag i månaden till varje dag. Men även de som bor i hyresrätt hamnar högt upp på listan, där var femte uppger att de känner sig ensamma varje dag – jämfört med andra boendeformer där en av tio unga känner sig ensam varje dag.

Varför känner man sig ensam?

Det är inte bara avsaknaden av vänner, familj eller kärlekspartner som kan resultera i en känsla av ensamhet. Det kan bero på att man upplever att man saknar mening i livet, inte känner sig förstådd eller att man bär på en känsla av att inte vara som alla andra. Det kan finnas många skäl till att en känsla av ensamhet uppstår, men det är viktigt att vara medveten om att orsaken inte alltid är ett för litet antal sociala kontakter och att det inte handlar om individens sociala kompetens.

Vad kan man göra åt ensamheten?

Engagera dig i Hyresgäst­föreningen

Att vara engagerad hos oss kan hjälpa dig att få nya vänner, gemenskap och ny kunskap. Vi är såklart medvetna om att en känsla av ensamhet kan bottna i till exempel psykisk ohälsa och att det då kan behövas andra åtgärder än att bara öka de sociala kontaktytorna. Men att engagera sig kan vara precis det som vissa behöver för att komma ur ensamheten – och där finns Hyresgäst­föreningen som ett bra alternativ för att hitta nya gemenskaper, påverka boendesituationen och fylla ett tydligt syfte.

Husombud – Var med och påverka ditt boendeområde både för dig och dina grannar. Prata med dina grannar och kom tillsammans fram till vad ni vill förändra i området. Som husombud är du länken mellan dina grannar och hyresvärden.

Anordna fritidsaktiviteter – Du har möjlighet att styra upp aktiviteter både via en arbetsgrupp   (som du bildar tillsammans med några av dina grannar) eller genom att starta en lokal  hyresgäst­förening. Det kan handla om nattvandringar, läxhjälp, gårdsfester eller något helt  annat som du tror skulle passa i just ditt område.

Skapa opinion – är du en person med åsikter och driv kan du uppleva större gemenskap och mening genom att vara med i föreningsstyrelsen i en hyresgäst­förening. Här har du möjlighet att representera alla hyresgäster i kommunen, påverka kommunens politiker och jobba med frågor som påverkar alla hyresgäster.

Gå en kurs

När du känner dig ensam kan det vara en bra idé att hitta andra människor med liknande intressen. Sök upp kurser som passar dig – det kommer att hjälpa dig att knyta nya kontakter och att utveckla din kunskap och kompetens inom ett område.

Engagera dig i stadsdelens Facebook-grupp

”Vad händer i Majorna”, ”Härliga Hammarbyhöjden eller ”Vi i Kålltorp”. Så gott som varje stadsdel i hela Sverige har idag sin egen lokala Facebook-grupp där det kommuniceras om högt och lågt. Att engagera sig i dem kan vara ett bra sätt för att öka känslan av tillhörighet och knyta nya kontakter.

Vänd dig till ideella organisationer

Behöver du ytterligare hjälp för att komma ur ensamheten? Ett tips är att använda sig till Röda Korset eller Stadsmissionen som har massor av goda råd kring vad du kan göra när du känner dig ensam. Jourhavande kompis är Röda Korsets ungdomsförbunds chatt för dig under 25 år. De har dessutom verksamheter runt om i landet med sociala mötesplatser och kaféer. Även Stadsmissionen har flera olika aktiviteter där du kan hitta gemenskap och nya vänner. Har du ingen att fira jul med så arrangerar till exempel kyrkor, Stockholms stadsmission, Röda Korset, IOGT-NTO och Frälsningsarmén alternativa jular dit alla är välkomna.

Upptäck ny gemenskap som äldre

Det är inte bara unga som lider av ensamhet. Runt 300 000 äldre lever i ofrivillig ensamhet, enligt den ideella föreningen Äldrekontakt som hjälper äldre att träffas. De riktar sig till dig som är från 75 år och låter en av deras volontärer bjuda hem dig och andra äldre på fika. De har idag 82 grupper i 34 kommuner runt om i Sverige. Här har du chansen att upptäcka gemenskap med andra som är i din sits – och som kanske till och med är dina grannar. Kolla in Äldrekontakts hemsida här!

Kontakta BRIS jourtelefon – eller vårdcentral

Du som är under 18 år och behöver stöd kan ringa till BRIS (Barnens Rätt i Samhället). Där kan du prata med en kurator som är utbildad i att prata om känslor och tankar, samt har bra råd kring hur du kan hantera din ensamhet. Du kan välja att träffa en kurator ansikte mot ansikte, prata i telefon eller chatta om du hellre vill det. Ett plus är att de har öppet även nattetid.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information.