Brister i lägenheten - Vad gör jag?
Som hyresgäst har du rätt att hyra en lägenhet som är i gott skick. Men vad är det egentligen som gäller om det uppstår skador eller brister i en hyreslägenhet? Här hittar du information om vad du ska göra om olyckan är framme.
Vad räknas som en brist?
Ibland har lägenheten brister av olika slag. Med brister menas sådant som försämrar ditt boende. Till exempel att spisen inte fungerar, färg som lossnat, för låg inomhustemperatur, brist på varmvatten, störande grannar, fukt
och mögel. Dina rättigheter gentemot hyresvärden förutsätter att det inte är du själv eller någon du har ansvar för som är ansvarig för bristen.
Vad gör jag om något går sönder i lägenheten?
Som hyresgäst kan det vara svårt att veta vilket ansvar en har om någonting går sönder eller inte fungerar som det ska i lägenheten. En grundregel är att du alltid ska kontakta din hyresvärd om du upptäcker brister eller skador då det är hyresvärdens ansvar att åtgärda problemet. Om din hyresvärd inte går med på att åtgärda bristen kan du kontakta Hyresgästföreningen för hjälp och rådgivning.
Av bevisskäl är det viktigt att du anmäler skriftligt och vid behov med rekommenderat brev. Om du har krav på hyresnedsättning eller skadestånd kan du för tydlighets skull i samband med din anmälan eller hyresbetalning skriva att du förbehåller dig rätten till hyresnedsättning och/eller skadestånd på grund av bristen.
Gör en noggrann förteckning över bristens omfattning, åtgärder och annat som kan vara viktigt för senare förhandling eller uppgörelse om kompensation. Fotografera, videofilma eller dokumentera bristen på annat sätt om du misstänker att det i efterhand kan bli tvist om bristens omfattning. Det är nödvändigt att du kan bevisa bristen om du vill kunna kräva ersättning från din hyresvärd i domstol.
Då kan du få hjälp av kommunens miljökontor
Uppstår brister som påverkar inomhusmiljön kan du som hyresgäst kontakta kommunens miljökontor som är tillsyndmyndighet i frågor som rör inomhusmiljö. Av miljökontoret kan du få hjälp med att konstatera en brist och få hyresvärden att åtgärda den. Det kan till exempel handla om ventilationsproblem, buller, fukt och mögel.
Blockerat innehåll.
Detta innehållet blockeras av dina cookies-inställningar. Användning av cookies
Hur slipper jag betala för slitage och brister?
- Felanmäl alla skador som uppstår.
- Fotografera och filma de brister som finns när du flyttar in i en hyreslägenhet. Då har du koll på vilka skador som fanns sedan innan och vilka skador som uppstod under tiden som du hyrde lägenheten.
- Glöm inte att skaffa en hemförsäkring! Det finns en risk att det uppstår skador som din hyresvärd inte ansvarar för att ta hand om men som eventuellt kan täckas av din hemförsäkring.
- Kom ihåg att läsa på om dina rättigheter som hyresgäst.
- Bli medlem i Hyresgästföreningen, innan bristen uppstår, så kan du få du hjälp av våra experter.
Vad är nomalt slitage i lägenheten?
Att det uppstår slitage i lägenheter är inte konstigt. Slitage är oundvikligt och ibland händer det olyckor som är bortom vår kontroll. Slitage brukar delas in i kategorierna normalt slitage och onormalt slitage. Till normalt slitage hör exempelvis borrhål och mindre repor i golvet- det är ingenting som hyresgäster behöver betala för. Onormalt slitage är i sin tur större skador som hyresgästen själv har orsakat. Det kan exempelvis handla om ett trasigt handfat eller märken i golv från krukor eller möbler. Denna typ av skador brukar hyresgästen vara tvungen att betala för, men hyresvärden måste bevisa att det är du som har orsakat skadan. En hyresvärd har rätt att ställa krav mot dig i upp till två år efter att du har flyttat ut ur bostaden.
Har hyresvärden underhållsplikt?
Ja, det är hyresvärdens uppgift att se till hyresrätten med jämna mellanrum underhålls. Saker hyresvärden ansvarar för att underhålla är: tapetsering, målning av väggar, tak och snickerier, slipa eller lägga nytt golv samt byte av vitvaror. Om din hyresvärd vägrar att åtgärda bristerna kan du som medlem kontakta Hyresgästföreningen för hjälp.
Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll
I vissa, framförallt allmännyttiga, bostadsföretag finns särskilda avtal om hyresgäststyrt eller valfritt lägenhetsunderhåll som kan påverka lägenhetens underhåll och vem som ska utföra det. Kontakta din hyresvärd eller Hyresgästföreningen för att ta reda på om din lägenhet omfattas av sådant avtal.
Kan jag få sänkt hyra om lägenheten har brister?
Ja du kan få tillfälligt sänkt om din bostad har brister som gör att du inte kan använda bostaden fullt ut, förutsatt att du inte själv orsakat bristen. Denna typ av hyressänkning, eller hyresreduktion som det formellt kallas, gäller i regel mellan dagen som bristen anmälts fram tills dess att bristen är åtgärdad. Att möjligheten till nedsatt hyra finns beror på att det ska vara ett jämställt och ömsesidigt utbyte mellan hyresvärd och hyresgäst. Det innebär att om hyresvärden inte kan erbjuda en lägenhet som är i gott skick – då ska hyresgästen inte heller behöva betala full hyra. Läs mer om hyresreduktion vid brister
Viktigt - Betala alltid hyran
Även om du har en brist ska du aldrig hålla inne hyran eller göra egna avdrag på hyran – det kan leda till att du blir av med din bostad. Anser du att du har rätt till en hyresnedsättning ska du istället skriftligt begära det från hyresvärden. Här kan du läsa mer om hyresnedsättning
Därför är det viktigt med hemförsäkring
Ibland kan det uppstå problem som hyresvärden inte är skyldig att lösa. Även om det är förenligt med god fastighetsägarservice. Det kan till exempel handla om evakueringsbostad och kostnader för magasinering och flytt i samband med brådskande reparationsarbeten. Kontakta också ditt försäkringsbolag om du anser att lägenheten är obeboelig på grund av det som hänt och fastighetsägaren inte kan eller vill hjälpa till. En del försäkringsbolag hjälper till att lösa sådana problem. Vid större skador i en lägenhet är det troligt att du drabbas av ytterligare kostnader, tvätt av mattor, skador på möbler och liknande. Det är exempel på sådant som kan ersättas via din hemförsäkring.
Mer information
Du är alltid välkommen att kontakta Hyresgästföreningen om du har frågor och vill ha rådgivning. Vi hjälper dig gärna!