Ett barn spelar på en ukulele och ett barn håller för öronen

Barnsäkra hemmet – minimera risk för skador

Det finns ingenting föräldrar bryr sig om mer än sina barn. Och tanken på att något skulle hända dem är jobbig och något som vill undvikas till varje pris. Vad finns det för tips och tricks för att få hemmet tryggare för barnen? Här får ni våra bästa tips!

Klämskador, brännskador, förgiftningar och vattenolyckor. Barn är utforskande och livliga individer, men dessvärre med ett outvecklat konsekvenstänk. Det finns flera riskfaktorer i hemmet som är viktiga att ha koll på för att göra vardagen tryggare och slippa att dygnet runt ha hundra procent uppsyn över barnen.

När ska jag barnsäkra hemmet?

Det är klokt att barnsäkra hemmet innan ditt barn har lärt sig krypa. När barnet väl klarar av att förflytta sig på egen hand finns det många kanter och hörn som är lätta att göra sig illa på.

Säkerhet du kan kräva av din hyresvärd

Kraven som myndigheterna ställer på barnsäkerhet står i bygglagstiftningen och gäller även när ett hus byggs om. Myndigheternas krav, och därmed de krav som du kan ställa på din hyresvärd, kan alltså variera mellan olika hus beroende på när de är byggda. De flesta av kraven på barnsäkerhet infördes i bygglagstiftningen under sjuttiotalet. Bostäder som är byggda tidigare har ofta ett ganska begränsat skydd mot olycksfall. Om din lägenhet är byggd innan 70-talet och inte uppfyller dagens bestämmelser kan du ändå kontakta din hyresvärd och framföra dina önskemål. Många värdar vill ha en god barnsäkerhet även om myndigheterna inte ställer några direkta krav.

Läs mer om byggregler för personsäkerhet i hemmet hos Boverket

Checklista för barnsäkrat hem

Här går vi igenom en checklista med kritiska områden för barnens säkerhet i hemmet och ger några smidiga lösningar!

Barnsäkra vassa kanter på bord

En av våra vanligaste möbler inomhus, bordet, har ofta kanter som befinner sig i en olycklig höjd för barn som kommer springandes i full kareta. Här kommer ett kantskydd eller hörnskydd väl till pass och kan minimera skadan. Värt att nämna är att det finns genomskinliga och diskreta kantskydd för dig som vill undvika att förändra utseende på bordet.

Barnsäkra dörrar

En barndom utan ett klämt finger är det få av oss som kan skryta med. Dörrar som snabbt slås igen när barn jagar varandra genom lägenheten kan lätt sluta i en klämskada. Båda sidor av dörrkarmen kan utgöra stor smärta, men främst sidan vid gångjärnen kan orsaka extra mycket skada. Varför inte kila fast dörren i ett öppet läge med hjälp av så kallade dörrstopp eller klämskydd, som gör att dörren inte kan stängas helt. Sedan kan det även vara en lösning att helt enkelt lyfta av de dörrar som ni inte behöver och ställa ner i källaren.

Barnsäkra TV:n

Man skulle nästan vilja se statistik över hur många TV-apparater som barn vält i golvet. Med en platt-tv som ni förslagsvis sätter upp på väggen slipper ni riskera att barnet springer in i den eller välter ner den från byrån. Ni är helt enkelt tryggare med en väggmonterad TV.

Barnsäkra fönster

Har du små barn är det givetvis smart att ha konstant koll på dem om ni har ett fönster öppet. En annan detalj som är bra att ha koll på här är gardinsnöret som med sin ögleform kan utgöra visst hot när ett barn kommer klättrandes. Bind upp eller snurra linan så att den inte hänger löst.

Barnsäkrat badkar och dusch

Små barn kan faktiskt drunkna på bara några centimeters vattendjup, så här gäller det att alltid ha barnen under uppsikt. Se till att alltid dra ur proppen ur badkaret när det inte används, installera en termostat på kranen (om inte reglaget har en automatisk spärr som ska finnas i nybyggda och ombyggda boenden) för att undvika skållning – och använd ett halkskydd i badkar och dusch.

Barnsäkra trappor

Trappan är ofta extra fascinerande för barnet. Här är grindar lämpligt att använda när barnen är små, men ett annat tips är halkskydd för att minimera risken för fall i trappan. Saknar trappen bakstycken är det bra att täppa igen dessa så att små barn inte råkar krypa emellan.

Barnsäkra lådor och skåp

De flesta hem har en allt-i-allo-låda, innehållandes en salig blandning av saker. Har vi koll på vad som finns i dem? Gamla batterier, mediciner eller andra giftiga och potentiellt farliga saker som vi inte vill att barnet ska komma åt? Först och främst gör man gott i att rensa ur sina lådor och skåp – och varför inte skaffa några av de barnsäkra lås som finns att köpa?

Barnsäkra spisen

Köket är ofta ett område i hemmet som väcker barns nyfikenhet. För att förhindra att barnet bränner sig på spisen kan det vara smart att skaffa ett spisskydd. Som vi nämnde tidigare i artikeln ska skydd vid dessa ytor redan finnas i nybyggda och ombyggda hus. Sedan är det alltid bra att tänka på att vinkla handtaget på stekpannor och grytor in mot väggen för att undvika att barnet tar tag i det. Det kan också vara en bra idé att komplettera med ett överhettningsskydd eller en timer om barnet skulle råka sätta på ugnen eller spisen.

Fler tips för ett säkrare hem för barn:

• Kom ihåg att dra ur kontakter till köksredskap och andra elektroniska prylar när de inte används.
  • Förvara inte knivar, saxar och andra vassa föremål åtkomliga för barn.
  • Termostat kan kopplas till kranar så att vattnet aldrig blir så varmt att barn skållar sig.
  • Höga hyllor och skåp gör bäst i att vara fästa i väggen så att barn inte kan välta dem.
  • Se till att säkra sladdosor och eluttag med hjälp av insatser i lediga uttag. Som vi nämnde tidigare så kan ni kräva av hyresvärden att eluttagen är petsäkra och jordade om det handlar om ett nybyggt eller ombyggt hus.
  • Säkerställ att ni har en jordfelsbrytare som fungerar, så att strömmen slås av automatiskt om fel uppstår på en apparat eller sladd.

Mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss för att få mer information.