kvinna tar vatten till blommor

Vatten i lägenhet - ingår det i hyran?

I de flesta hyresavtal ingår vatten i hyran, men det kommer på sikt förändras i takt med att fler fastigheter anpassas för att möta kraven i den nya lagen om inidividuell mätning. Här svarar vi på dina frågor om kostnader för vatten.

Har hyresvärden rätt att ta extra betalt för vatten?

Ja och nej. Sedan den nya lagen om individuell mätning och debitering (IMD) infördes måste hyresvärden mäta och ta betalt efter hur mycket varmvatten varje enskilt hushåll förbrukar – om huset är nybyggt eller har genomgått en större ombyggnation av vattensystemet, till exempel stambyte. Syftet med lagen är att minska vattenanvändningen vilket är bra för miljön.

Vanligast att vatten ingår i hyran

Eftersom den nya lagen bara gäller för nybyggda hus och ombyggda vattensystem är det fortfarande det vanligast att kostnaden för vattnet bakas in i hyran precis som alla andra utgifter en hyresvärd har för drift och underhåll. Vid hyressättningen utgår man från priser och avgifter för vatten på orten och en schablon för vad som anses vara en normal förbrukning för ett hushåll.

Betalar du mer än vad som är tillåtet?

Är du medlem i Hyresgäst­föreningen och misstänker att du betalar för mycket för vatten är du välkommen att kontakta oss så kan du få hjälp av våra experter.

Så kan du spara på vattnet

Med små förädringar kan du spara mycket vatten. Lagar du till exempel en droppande kran kan du spara över tio fyllda badkar på en månad. Här är några fler tips:

• Stäng av vattnet när du borstar tänderna
  • Handdiska inte under rinnande vatten
  • Stäng av duschen när du tvålar in dig
  • Har du en droppande kran - be hyresvärden laga läckan

Vilken kommun har dyrast vatten?

Högst avgifter för vatten och avlopp 2023 (för en lägenhet på 67 kvadratmeter) hade Tjörns kommun med 11 062 kr per lägenhet/år. Lägst avgift 2023 hade Solna kommun med 1 891 kr per lägenhet/ år. På ett åt ger det en skillnad i VA-kostnad mellan Solna och Tjörn på 9171 kr.

Hur mycket brukar man betala för vatten?

Hur mycket du betalar för vatten varierar beroende på priset för vatten i din kommun. För ett svensk hushåll betalar man i snitt 400 kr per månad för vatten och avlopp. På ett år blir det 4800 kr.

Vad är normal vattenförbrukning i en lägenhet?

Här kan du se vad som anses vara normal vattenförbrukning utifrån lägenhetens storlek:

1 Rum och kök: varmvatten: 18 m³ kallvatten: 34 m³

2 Rum och kök: varmvatten: 27 m³ kallvatten: 50 m³

3 Rum och kök: varmvatten: 35 m³ kallvatten: 66 m³

4 Rum och kök: varmvatten: 45 m³ kallvatten: 83 m³

5 Rum och kök varmvatten: 56 m³ kallvatten: 104 m³

*m³ = kubikmeter

Lägenheter med kokvrå bedöms på samma sätt som bostad med kök. Lägenhet med fler än fem rum bedöms ha lika stor vattenförbrukning som lägenhet med fem rum. För lägenheter med halva rum används ett medelvärde mellan närliggande lägenhetstyper.