Balkong
Canva

Vad får jag göra med min uteplats eller balkong?

Under den varmare delen av året får balkongen eller uteplatsen en central roll för många hyresgäster. Funderar du på hur du kan utnyttja utrymmet bättre och vill göra förbättringar? Det finns mycket du kan göra! Men kom ihåg att du måste be hyresvärden om lov innan du skrider till verket.

Vems ansvar är uteplatsen och balkongen?

Det är hyresvärdens ansvar att underhålla balkongen och uteplatsen. Det innebär att värden till exempel ska lösa sådant som behöver åtgärdas allt eftersom huset åldras. Som hyregäst har du en så kallad vårdplikt som inte bara gäller själva lägenheten utan även balkongen eller uteplatsen. Det innebär att du ska hålla balkongen ren, kratta löv på din uteplats, klippa gräset och buskarna med mera. Ofta finns det en särskild skrivelse i ditt hyresavtal som handlar om tillhörande uteplatser. Det är också vanligt att det skrivs särskilda så kallade skötselavtal som tydligt beskriver vilket ansvar du har.

Vad får jag ändra på min uteplats?

Om du vill sätta upp ett staket eller plantera en häck ska du fråga din hyresvärd om lov i förväg. Det kan krävas bygglov för staket och andra tillbyggnader och ofta har din hyresvärd specifika regler för höjd och utseende på staketet. Dina grannar kan ha synpunkter på höjd, material samt färg och även hyresvärden kan vara mån om att det ska vara enhetligt i området och därför säga nej. Går ni ihop flera grannar och kommer med ett förbättringsförslag kan det däremot vara något som värden ställer sig positiv till och även vara villig att bekosta om det rör gemensamma ytor.

Är det tillåtet att sätta upp markiser och blomlådor på balkongen?

Om du vill sätta upp en markis behöver du prata med din hyresvärd för att få tillstånd. Att montera en markis kan kräva att man borrar i fasaden vilket bör göras av en auktoriserad hantverkare. Hyresvärden kan tycka att detta blir ett stort ingrepp och att fasaden inte blir enhetlig längre. Som hyresgäst blir du ersättningsskyldig om du skadar fasaden. När det kommer till blomlådor så är det ok att hänga dessa på insidan av balkongräcket. Hängs de på utsidan finns en risk att de ramlar ner och skadar någon, om de inte fästs ordentligt. Du ska också tänka på att överdriven vattning kan leda till att grannarna får ner vatten på sina balkonger eller uteplatser.

Får jag grilla på balkongen?

Det finns ingen lag mot att grilla på en balkong. Däremot kan hyresvärden sätta upp regler som du måste följa. Räddningstjänsten avråder däremot från all grillning på balkonger eftersom ökar risken för brand. Om du ändå tänker grilla är ett säkrare alternativ att använda elgrill på balkongen. För att grilla med elgrill behöver du inte hyresvärdens tillstånd. Den avger inte lika mycket rök som en vanlig grill, som annars kan upplevas som störande av dina grannar.

Får jag sätta upp paviljonger och tält?

Något som blivit populärt på senare år är vind- och solskydd i form av paviljonger. Innan du köper och ställer upp en sådan bör du prata med din hyresvärd. Många har regler för när och hur dessa skydd får ställas upp. Det är också viktigt att paviljongen fästs ordentligt då den annars riskerar att blåsa iväg vid kraftig vind.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.