Barnpool
Canva

Pool och bassäng på gården - Vilka regler gäller?

Under den varma delen av året kan det vara härligt med en pool att svalka sig i. Det finns en uppsjö av vattenpooler och bassänger som placeras ovan mark som blivit alltmer populära. Men vad finns det för regler att förhålla sig till? Här reder vi ut vad du som hyresgäst bör veta innan du kan ta ett dopp.

Får jag sätta upp en pool på min uteplats eller innergård om jag bor i lägenhet?

Har du en egen uteplats, som hör till din lägenhet och som du själv sköter om, kan du i regel ställa upp en vattenpool där. Många hyresvärdar har dock egna ordningsregler om pool, så kolla med din hyresvärd om du är osäker på vilka regler som gäller. Du får aldrig ställa upp en pool på fastighetsägarens mark utan tillstånd.

Varför får jag inte placera en pool på gemensamma ytor?

Trots att rätten att utnyttja gemensamma lekplatser, gräsmattor med mera ingår i hyran får man inte placera ut pooler, uppblåsbara plastbassänger eller liknande utan hyresvärdens tillstånd. En del hyresvärdar skriver också in i sina ordningsregler att hyresgästerna inte får sätta upp pooler. Som skäl för detta anger man vanligen att man inte vill riskera att bli skadeståndsskyldig om en olycka skulle inträffa, eftersom fastighetsägaren har ansvar för säkerheten.

Prata med hyresvärden om tillstånd att sätta upp en pool

Om du vill ha en pool på gemensamma ytor är det därför viktigt att du ber om hyresvärdens tillstånd i förväg. Om du förklarar hur poolen ska användas, vilken skyddsutrustning som finns, och att någon vuxen alltid kommer att finnas på plats och övervaka, kanske värden går med på att ni sätter upp en flyttbar pool i området. Detta är dock som sagt helt upp till den enskilda hyresvärden och ingenting man kan ta för givet.

Ett avtal kan reglera ansvaret för poolen

Ett sätt att få tillstånd för att placera en flyttbar pool på den gemensamma gården kan vara att hyresgäst och hyresvärd upprättar ett avtal som reglerar vem som har ansvaret för poolen. Exempel på punkter att reglera i avtalet:

• I avtalet ska det framgå vem som är ansvarig för utrustningen och säkerheten.
  • Ett krav på att utrustningen ska vara hel och ordentligt monterad och att det till exempel ska finnas staket.
  • Det ska också alltid finnas en vuxen som håller uppsikt.
  • Tydlighet kring var och hur poolen får fyllas och tömmas, för att undvika vattenskador och halkolyckor.
  • Ta hänsyn till placering och risk för störningar för övriga boende.

Poolen får inte störa dina grannar

Tänk på att du som hyresgäst har ett ansvar att inte störa dina grannar, oavsett tid på dygnet. Du har också ett ansvar för dem som besöker dig. Även om en pool innebära mycket lek och skoj, kan den också leda till högre ljud än vanligt. Tänk på ljudnivån och var lyhörd ifall dina grannar blir besvärade av ljuden.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.