Strandningar av hyresförhandling
Hyresgäst­föreningen

Bostad först - en strategi mot hemlöshet

Bostad först

Bostad först är en bostadsförsörjningsstrategi som ger människor i hemlöshet med psykosocial problematik och någon form av stödbehov, en möjlighet till permanent boende i egen lägenhet. Utgångspunkten är att man först får ett tryggt boende, sedan får personen det stöd som behövs för att boendet ska fungera. Det är en strategi som har visat sig fungera, men som också kan innebära sociala påfrestningar och minskad trygghet i trappuppgången. Lägenheter till Bostad först tilldelas utanför ordinarie bostadsförmedling.

Hyresgäst­föreningen anser att:

• Bostad först är en framgångsrik strategi för minskad hemlöshet som förtjänar stöd.
  • Det är viktigt att satsningar på utsatta grupper bärs upp av både kommunala och privata bostadsbolag för att stärka en integrerad bostadsmarknad.
  • Förutsättningen för kommunen att bedriva aktiv bostadsförsörjningspolitik mot särskilda grupper, som exempelvis hemlösa, är att det finns ett brett utbud av hyresrätter till rimliga villkor.