höghus sommar

Allbolagen - Vad innebär den?

Lagen om allmännyttga bolag, förenklat - allbolagen, infördes 2011 och innebar i huvudsak två förändringar: Självkostnadsprincipen ersattes och allmännyttans hyresnormerande roll avskaffades.

Vad är allbolagen?

Lagstiftning om allmännyttan kallad allbolagen instiftades 2011. Den innebar i huvudsak två förändringar: Självkostnadsprincipen ersattes med att kommunala bostadsbolag ska komplettera sitt allmännyttiga syfte med att drivas efter affärsmässiga principer, och allmännyttans hyresnormerande roll avskaffades – bruksvärdet utgörs nu av alla förhandlade hyror oavsett ägare. Utdelning från bolagen till ägaren (kommunen) regleras i paragraferna 3, som hanterar resultat, 4 som reglerar utdelning av reavinst, och 5 för utdelning motiverat med finansiering för bostadssociala ändamål.

Vill du byta lägenhet?

Bli medlem i Hyregästföreningen!

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen!

Som medlem hos oss blir du tryggare. Uppstår en tvist med hyresvärden kan du få hjälp av våra juridiska experter. Som medlem får du också massor av rabatter på allt från streming, biobiljetter till hyrbil och hotell. Välkommen!

• Hyresförhandling
  • Juridisk rådgivning
  • BoKvar-försäkring

Vad tycker Hyresgäst­föreningen om allbolagen:

• Paragraf 5 har använts för att tömma bostadsbolagen på resurser och ska strykas ut ur allbolagen.
  • Vinster från resultat och försäljning ska stanna i bostadsbolagen för att återinvesteras i nyproduktionoch renovering.
  • Allbolagen ger fortsatt stort utrymme för allmännyttan att agera på ett långsiktigt och socialtansvarstagande sätt.
  • Allbolagen garanterar hyresgästernas inflytande i de kommunala bolagen.