Stadsdelen Möllevången i Malmö

Lägenhet med garageplats

Vad gäller när du hyr garageplats av din hyresvärd? Reglerna ser olika ut, beroende på om du har tecknat ett särskilt avtal för garageplatsen eller om den ingår i hyresavtalet för din lägenhet.

Har jag rätt till garageplats?

Nej - man kan inte kräva tillgång till en garageplats när man hyr en bostad. Men ofta kan hyresvärdar erbjuda garageplatser. Det vanliga är då att man får ställa sig i kö för en plats.

Vad kostar en garageplats?

Ofta skrivs ett särskilt avtal för garageplatsen, vid sidan av hyresavtalet för bostaden. Avtalet ska bland annat ange hyran för garageplatsen. Det är marknadshyra som gäller för garageplatser. Hyran ska motsvara vad marknaden är villig att betala för en garageplats i motsvarande läge.

Hur lång är uppsägningstiden för en garageplats?

Om hyresvärden vill höja hyran för garageplatsen måste hyresvärden säga upp avtalet och begära en ny hyra. Om du accepterar den nya hyran så skriver ni ett nytt avtal. Om du inte accepterar den kommer avtalet att upphöra och du får lämna garaget. Om du eller din hyresvärd vill säga upp avtalet är uppsägningstiden som huvudregel nio månader. Det gäller om avtalet är ett så kallat tillsvidareavtal eller om hyrestiden är bestämd i kontraktet och längre än nio månader. Man får avtala om längre uppsägningstid.

Avtalet för garageplatsen upphör vid uppsägning av lägenhet

Om du ska flytta och säger upp avtalet för din bostadslägenhet upphör hyresavtalet för garageplatsen samtidigt. Det gäller oavsett hur lång den avtalade uppsägningstiden är för garageplatsen. Avtalet för garageplatsen är på så vis kopplat till hyresavtalet för lägenheten. En förutsättning är förstås att du hyr både bostad och garageplats av samma hyresvärd. Det finns särskilda regler om vilka uppgifter en uppsägning från din hyresvärd måste innehålla för att vara giltig. Däremot finns det ingen möjlighet att bestrida en korrekt uppsägning, du måste i så fall sluta använda garageplatsen när uppsägningstiden tar slut. Om du är osäker på om din hyresvärd gjort rätt kan du fråga oss på Hyresgäst­föreningen.

Om garageplats ingår tas det upp i hyresförhandlingen

Ibland ingår en garageplats när man hyr en bostadslägenhet. Det framgår i så fall av hyreskontraktet för din bostad. Om garageplats ingår väger man in nyttan av garageplatsen i hyran för bostadslägenheten när hyran förhandlas. Om hyresvärden vill höja hyran för garaget ska det tas upp i hyres­förhandlingarna för bostaden. Eftersom garageplatsen ingår i hyresavtalet har du ingen laglig rätt att säga upp enbart garageplatsen, så länge du bor kvar. Men kontakta hyresvärden och fråga om det inte går bra att säga upp garaget ändå.

Måste jag betala för garage eller kan jag välja bort det?

I vissa fall kan man vända sig till hyresnämnden och begära att garageplats inte ska ingå i hyresavtalet. Fråga oss på Hyresgäst­föreningen innan du gör det. Om du säger upp avtalet för din lägenhet sägs din garageplats upp samtidigt.

Ansvar och skötsel av garageplats

Ditt fordon ska stå parkerat på sin bestämda plats, eller på de angivna platser som finns. Felparkerade fordon kan flyttas på bilägarens bekostnad. Ställer du ditt fordon fel kan du också bli tvungen att betala en kontrollavgift eller felparkeringsavgift. Du är skyldig att själv sköta din garageplats, och du får inte använda den till något annat än det som är avtalat. Däremot ansvarar hyresvärden för gemensamma utrymmen i anslutning till garageplatsen.

Mer information

Du som är medlem är välkommen att kontakta Hyresgäst­föreningen om du vill ha mer information. Vår rådgivning når du på telefonnummer 0771-443 443.