man_entre_gitarr_flytta

Vräkning - När kan man vräkas från sin hyresrätt?

Har du fått hot om vräkning från din hyresvärd? Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du få juridisk hjälp. Vi kan företräda dig i domstol om det skulle behövas. Läs mer om vad det innebär att vräkas och vilka lagar och regler som gäller.

Vad innebär en vräkning?

Vräkning eller avhysning innebär att du som hyresgäst blir tvingad att flytta från din bostad vid en uppsägning av ditt hyreskontrakt. Det kan vara på grund av att du inte har betalt din hyra, stört andra hyresgäster en längre tid eller använt din bostad till brottslig verksamhet. Det kan även bero på att du hyrt ut din lägenhet i andra hand utan tillåtelse från din hyresvärd. Det är Kronofogden som beslutar om, och utför vräkningen, ofta med en dom från tingsrätt eller hyresnämnd som grund för beslutet. En hyresvärd kan inte själv vräka en hyresgäst, det gör Kronofogden.

Bara Kronofogden kan besluta om vräkning

Det är Kronofogdemyndigheten som beslutar om, och utför vräkningen, ofta med en dom från tingsrätt eller hyresnämnd som grund för beslutet. En hyresvärd kan inte själv vräka en hyresgäst, det gör Kronofogden.

Vi är experter på dina rättigheter vid vräkning

Om du blir uppsagd ska du alltid ta kontakt med Hyresgäst­föreningen så att du får information om vad som gäller i din specifika situation och för att få professionell hjälp av våra experter. Det som beskrivs på den här webbsidan är bara en allmän och kortfattad information.

Hur går en vräkning till?

På vräkningsdagen kommer Kronofogden tillsammans med din hyresvärd ut till lägenheten för att inspektera den. Om du inte har flyttat ut innan det angivna datumet byts låset på lägenheten och dina ägodelar magasineras i upp till tre månader. Du riskerar en betalningsanmärkning, om det blir nödvändigt med en avhysning, att bli krävd på pengar för låsbytet och andra kostnader.

Som medlem kan du alltid höra av dig till oss på Hyresgäst­föreningen för råd om du hotas om vräkning.

När kan jag bli vräkt?

Det finns flera tillfällen när du enlig hyreslagen riskerar att bli vräkt. Några exempel på sådana situationer är följande:

• Störningar. I hyreshus är det normalt med en viss ljudnivå men väsnas du för mycket kan detta räknas som störande ljud och du riskerar att bli vräkt.
  • Vanvård. Du som hyresgäst har vårdplikt för lägenheten som innebär att du ska vara aktsam och hålla den ren och fin. Vanvårdar du den kan din hyresvärd ha rätten att avhysa dig.
  • Andrahands­uthyrning utan tillstånd. För att hyra ut din hyresrätt i andrahand behöver du ett tillstånd från din hyresvärd. Har du inte detta riskerar du vräkning.
  • Brottslig verksamhet. Skulle du använda din hyresrätt för olaglig verksamhet såsom att förvara droger eller vapen har din hyresvärd rätt att säga upp ditt hyreskontrakt.

Kan jag vräkas om jag inte betalat hyran i tid?

Om du inte betalar hyran i tid har hyresvärden goda grunder för att vräka dig. Vid en uppsägning på grund av obetald hyra har du tre veckor på dig att betala din skuld för möjligheten att få bo kvar. OBS. Tänk på att flera förseningar är skäl för uppsägning även om man betalar inom tre veckor.

Hur många varningar får man innan vräkning?

En hyresvärd behöver inte ge någon varning innan uppsägning av ett hyreskontrakt. Däremot har du i de flesta fall rätt att bestrida en uppsägning för att få en prövning om uppsägningen är korrekt/lagligt grundad.

Hur bestrider jag en uppsägning?

Vill du bestrida en uppsägning är det hyresvärdens ansvar att få ärendet prövat i hyresnämnd eller tingsrätt. Det enda du som hyresgäst behöver göra är att meddela hyresvärden att du emotsätter dig uppsägningen och inte tänker flytta. Därefter kan du bara fortsätta betala hyran och invänta handlingar från ansvarig myndighet.

Hur lång är uppsägningstiden vid vräkning?

För att en vräkning ska bli aktuell behöver hyresvärden först säga upp hyresavtalet. Tiden mellan uppsägning och utflyttning är oftast tre månader. Hur lång din uppsägningstid är står i ditt hyresavtal. Vräkt eller avhyst som det också kallas blir du först efter uppsägningstidens slut, om du inte flyttat ut från bostaden.

Kan jag få hjälp av Hyresgäst­föreningen vid hot om vräkning?

Ja, Hyresgäst­föreningen finns vid din sida om du riskerar att bli av med din bostad. Som medlem kan du få hyresjuridisk rådgivning. Vi kan också företräda dig i domstol om du blivit uppsagd och hotas av vräkning. Men kom ihåg att du behöver ha blivit medlem innan tvisten eller problemet uppstått för att vi ska kunna hjälpa dig.