hus gjort av svenska sedlar

Kan hyresvärden kräva en borgensman för mig?

Ställer hyresvärden krav om borgensman för att du ska få hyreskontraktet? Här kan du läsa vad reglerna säger om borgensåtagande och när hyresvärden har rätt att kräva borgen.

Krav på borgensman måste vara motiverat

Idag har det blivit allt vanligare att en hyresvärd kräver borgen som villkor för att få hyresavtalet, om du inte kan visa att du har en fast eller tillräckligt hög inkomst. Trots detta bör hyresvärden inte kräva borgensman slentrianmässigt utan bara när det anses vara sakligt motiverat på grund av hyresgästens ekonomiska förhållanden.

Vad betyder borgen?

En borgensförbindelse, eller "att gå i borgen" betyder att någon åtar sig att betala en skuld för någon annan. I det här fallet för dig som hyresgäst, där borgensmannen garanterar att betala hyran, om du inte kan betala själv. Det fungerar som en säkerhet för hyresvärden, men det är också en trygghet för dig som hyresgäst.

Uppsägning av borgensåtagande

Borgensmannen kan säga upp sitt borgensåtagande. Åtagandet kan sägas
upp till månadsskiftet som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningstillfället. Detta får dock endast ske så att uppsägningen träder i kraft tidigast två år från borgensåtagandets början. Borgensmannens uppsägning ska vara skriftlig och riktas till den som är hyresvärd. Uppsägningen ska skickas med rekommenderat brev.

Rekommenderat brev innebär att mottagaren behöver signera ut/kvittera ut brevet. Att skicka med rekommenderat brev kan du göra hos ditt lokala postombud. Läs mer om rekoemmderat brev hos Postnord

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.