trygghetsarbete frölunda
Johan Öhman
Helene Calner, Elisabeth Welle och Ove Ottengren (t.h.) pratar trygghet med en granne.

Tryggheten nu i fokus efter bombdåden i Frölunda

Efter förra veckans sprängdåd i Frölunda har de boende i området bestämt sig för att själva återskapa tryggheten i bostadsområdet.

Sent en tisdagskväll i mars exploderar två portar på Södra Dragspelsgatan i Frölunda. Det är inte första gången de boende i området upplever gängkriminalitet på nära håll. Förra året var det en skjutning utanför ett av höghusen och flera unga personer i området har tidigare dömts till fängelsestraff för olika våldsdåd.

Direkt efter sprängdåden bestämde sig Hyresgäst­föreningen Frölunda tillsammans med de lokala hyresgäst­föreningarna i området att de boende själva behövde återta tryggheten i bostadsområdet.

– Vi skrev i vår chatt att nu mobiliserar vi, nu går vi ut i området och pratar och gör oss synliga för alla som bor här, säger Elisabeth Welle som är ordförande i den lokala hyresgäst­föreningen Kommandobryggan.

Iklädda gula väster med Hyresgäst­föreningens logga turades de boende om att trygghetsvandra i området på kvällarna veckan efter sprängdåden tillsammans med Bostadsbolaget och flera andra civila aktörer.

På lördagen samma vecka bjöd hyresgäst­föreningarna in grannarna till korvgrillning för att bygga vidare på det trygghetsskapande arbetet.

– Det första jag tänkte på är att nu flyttar jag härifrån, berättar en granne som stannar till för en kort pratstund. Men nu har jag bestämt mig för att bo kvar, det har ju varit så tryggt här tidigare i kvarteret, och vi har alltid haft en bra blandning av generationer.

Elisabeth Welle betonar att det är viktigt att de boende i området håller ihop nu.

– De kriminella krafterna ska inte få skrämma oss till tystnad. Vi måste fortsätta vårt arbete med att stärka granntryggheten och visa att vi bryr oss, det är så vi kan ta tillbaka vår säkerhet.