hyreschock
Johan Öhman
AB Framtidens styrelseordförande Aslan Akbas (S) tar emot 4 000 namn i en flyttkartong.

4 000 namnunderskrifter i protest mot chockhöjda hyror

4 000 namnunderskrifter i en flyttkartong i protest mot de höga hyreskraven lämnades på måndagskvällen över till AB Framtidens styrelseordförande Aslan Akbas (S).

- Vi vet att hyreshöjningar skapar trångboddhet och hemlöshet och bidrar till ökad fattigdom, och vi vill att politikerna förstår de här konsekvenserna, säger Catherine Holt som är namninsamlingens talesperson och förtroendevald i Hyresgäst­föreningen Norra Göteborg.

Bakgrunden till namninsamlingen är förra årets rekordhöga hyreshöjningar i kombination med att AB Framtiden inför 2024 återigen kom med ett rekordhögt krav på 6,95 procent. Sammantaget innebär det att hyresgästerna i bland annat de kommunägda bostadsbolagen i Göteborg hotas av upp emot 20 procentiga höjningar på bara några år.

- Jag har stor förståelse för era krav och jag har också fått många mejl från oroliga hyresgäster. Hyrorna är en stor del, men det är också mycket annat som påverkar människors ekonomi just nu, som drivmedel och livsmedel, säger Aslan Akbas.

AB Framtiden som är moderkoncern för Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon har sammanlagt 75 000 lägenheter i Göteborg. Tidigare i år avbröt koncernen de lokala hyres­förhandlingarna med Hyresgäst­föreningen för sjunde året i rad för att istället låta Hyresmarknadskommittén besluta om 2024 års hyror.

- Jag tycker det här är ett svek. De partier som nu styr allmännyttorna i Göteborg gick till val på att hålla nere hyrorna. Många hyresgäster har det tufft ekonomiskt, de är både oroliga och missnöjda, säger Catherine Holt.

Efter en kort pratstund med de hyresgäster som mötte upp på Gustav Adolfs torg lovade Aslan Akbas att ta med flyttkartongen med namnunderskrifter till nästa styrelsemöte i AB Framtiden.