karta över hjällbo
Johan Öhman
Hjällbobor tycker till om sin stadsdel.

De boende fick tycka till om hur framtidens Hjällbo ska se ut

Fler hyreslägenheter med rimliga hyror, men även ett större utbud av affärer och uppfräschade grönytor. Det var några av de synpunkter som kom upp när Hyresgäst­föreningen i veckan bjöd in de boende att vara med och tycka till om utvecklingen av framtidens Hjällbo.

En av de många Hjällbobor som valde att besöka lokalen Kärnan var Jamila Guuru som bott halva sitt liv på Bergsgårdsgärdet.

- Jag såg affischen med inbjudan och jag ville gå hit och se vilka planer som finns för stadsdelen eftersom jag trivs så bra här. Jag vill att det ska finnas fler affärer i centrum, så att det blir lite som i Angereds centrum. Fler bostäder vore också bra, men det får inte bli för höga hyror. Poseidon behöver även renovera de lägenheter som finns här, det är inte gjort på många år, säger hon, och tillägger.

- Jag hoppas att man gör det finare här i Hjällbo, både inomhus och utomhus.

En annan besökare som vill vara anonym berättade om önskan om att eventuellt flytta till ett nytt boende i Hjällbo närmare centrum, och var därför nyfiken på vilka planer för olika slags bostäder som finns, och var de kommer att hamna. På önskelistan fanns också ett bredare utbud av butiker och service i centrum: livsmedelsaffärer, klädaffär, restauranger, med mera.

En grupp ungdomar har tidigare gått runt i bostadsområdena i Hjällbo och knackat dörr och frågat de boende om synpunkter och tankar kring frågor som trygghet, otrygghet, bostadsbyggande och trivsel. Det kommer även att anordnas ett kvällsmöte i lokalen Kärnan på torsdag den 9 mars kl. 17-20, där de boende får möjlighet att lägga konkreta förslag.

Jesper Bryngelsson är en av flera personer på Hyresgäst­föreningen som varit involverad i processen med att ta hand om invånarnas frågor och önskemål.

- Hyresgäst­föreningen företräder hyresgästerna och därför vill vi fånga hur de upplever sin stadsdel. Det är de som bor i Hjällbo som är proffsen på sin stadsdel och det är viktigt att de får säga sitt om hur framtiden ska se ut, säger han.

- Sedan blir det vår uppgift att paketera alla tankar och förslag i ett remissvar, och vi ska göra vårt yttersta för att driva igenom så många av invånarnas förslag som möjligt.

Det finns planer på att bygga sammanlagt 2 035 nya bostäder i Hjällbo fram till år 2035, vilket är en fördubbling jämfört med idag. Samtidigt ska de 50 år gamla lägenheterna i området successivt renoveras. Parallellt med nybyggnation och renovering sker också en stor satsning på ökad trygghet och ökat fokus på skola och sysselsättning.