kullgården
Johan Öhman
Catherine Gauffin, Katarina Hallqvist, Alexander Rehler och Linnea Edwardsson i Kullgårdens styrelse.

Invigning med 70-talskänsla

Det var trevligt, trångt och tidstypisk 70-talskänsla när lokala hyresgäst­föreningen Kullgården invigde sin ”drömlokal” i Lerum. ”Det känns fantastiskt, jag trodde aldrig att det här skulle hända”, säger ordföranden Catherine Gauffin.

Grannar, kollegor från andra Hyresgäst­föreningar, Förbo-anställda, politiker och bekanta minglade och imponerades av den nyrenoverade källarlokalen i bostadsområdet Höjden i Lerum, och den fina samling 70-talsmemorabilia som föreningen samlat ihop på marknader och i begagnat-affärer under sommaren.

- Sedan vi hämtade nycklarna till lokalen i maj och tömde allt så har vi levt med den här frågan dygnet runt. Vi tänker oss massa aktiviteter här i lokalen framöver, men kanske först nästa år. Det har varit full fart i sex månader och vi orkar inte mer just nu, pustar Catherine Gauffin.

Allt började egentligen med att den avsomnade hyresgäst­föreningen väcktes till liv igen sent förra hösten, och i brist på en egen lokal fick den nya styrelsen ha sina möten i varandras vardagsrum och kök. Bostadsområdet Höjden hade sedan tidigare en gammal hyresgäst­föreningslokal men den hade stått tom i många år och behövde en uppfräschning.

Lösningen kom i form av ett bidrag på 100 000 kronor från Hyresgäst­föreningens 100-årssatsning ”Din drömlokal”, samtidigt som bostadsbolaget Förbo ställde sig positivt till att bekosta en renovering av lokalen.

En av de många besökarna på invigningen var Lisbeth Johansson, som förutom en kort uppehåll bott på Kullgårdsvägen sedan bostadsområdet byggdes slutet av 1960-talet.

- Jag flyttade hit med min mamma och pappa när området var nytt. Det var väldigt många barn i området då och massor av saker som hände här: diskon, pysselkvällar och vävning. Nu hoppas jag såklart att lokalen kommer till användning igen med nya aktiviteter.

Kommunstyrelsens ordförande i Lerum, Viktor Lundblad, fick äran att sköta den formella invigningen i form av ett kortare tal och en gemensam applåd.

- Vi har idag ett stort problem med ofrivillig ensamhet, hos framför allt äldre. Därför är sådana här mötesplatser helt ovärderliga, betonade han.

Även Hyresgäst­föreningen Partille-Lerums ordförande Lars Lövström gladdes åt den nya föreningslokalen.

- Det är ett fantastiskt jobb de gjort här och det är välkommet att det finns en lokal hyresgäst­föreningen igen i området.