Till vänster syns Linn Ryding, ordförande i den lokala föreningen Ärenprisen. Till höger ser du gården med en lekplats i mitten.
Linn Ryding

Lät barnens idéer om gården vara fokus

En lapp om ett medlemsmöte blev starten för en ny idé i den lokala hyresgäst­föreningen Ärenprisen i Kungsladugård. Varför inte låta de verkliga experterna tycka till om gården?

På bomöten får hyresgäster vara med och tycka till om vad tycka till om sitt boende och boendemiljö och det ligger sedan till grund för vad den lokala föreningen ska satsa på för aktiviteter. Den lokala föreningen Ärenprisen hittade ett sätt att tänka nytt när de skulle planera sin verksamhet.

Den lokala föreningens ordförande Linn Ryding berättar:

”För ett tag sen, innan pandemin så satt ett anslag upp gällande medlemsmöte, ett barn frågade sin förälder vad som stod på anslaget. Föräldern förklarade varpå barnet direkt kom på idéer för oss att ta med. Det tänkte vi att vi behövde utveckla och styrde därför upp ett möte som var helt tillägnat barnen. De är ju såklart välkomna på de andra boendemötena också men ibland kan de bli rastlösa och behöva framföra sina tankar och åsikter i en annan form. Barnen är också en grupp som spenderar mycket tid på gården, känner till den samt har många kompisar på gården som de vill göra saker med. Vi i den lokala hyresgäst­föreningen jobbar mycket med barnen vanligtvis så det var egentligen inget stort steg.

Vår upplevelse var att vi fick bekräftat att barnen var de verkliga experterna på närområdet och gårdsmiljön. Vi försökte också vara tydliga med att mötet inte syftade till att forma en önskelista utan att vi i senare skede är tvungna att jämka deras förslag med annat och att vi har pengar och annat tråkigt att förhålla oss till. Men det var inga sura miner och de uppskattade iallafall tydligt fikan.

Barnen kom med väldigt bra och rimliga idéer, många utifrån erfarenheter de haft förut i sammanhanget. Mycket handlade om förbättringar på gården och att kunna göra saker med sina kompisar. Några av de idéer som är med i verksamhetsplanen är att åka pulka och grilla ihop, köpa fotbollsmål till gården, åka och bada på Dalheimers ihop, måla en kingruta på gården för att nämna några.

Generellt så var det väldigt lyckat och blir nog ett arbetssätt vi fortsätter med. Vi tar lärdom från vad som framkom det här året och fortsätter att utveckla konceptet. Vi hoppas att barnen uppskattade det lika mycket som vi så de kommer igen nästa år.”