Fotokollage med bilder på konstverken på utställningen och en bild med besökare från utställningens vernissage.

Arpilleras – en utställning med folkkraft

Chilensk textilkonst med berättelser av människor om både deras vardag, drömmar och engagemang i samhället står i centrum för utställningen som visades under våren 2024 i Hyresgäst­föreningen Västra Göteborgs lokal i Majorna.

Från vänster: Chiles konsul i Göteborg Manuel José Saldías som besökte vernissagen, tillsammans med utställningens curator Anais Constantino Figueroa och Gonzalo Cifuentes Valdés från Hyresgästföreningen Västra Göteborg.
Från vänster: Chiles konsul i Göteborg Manuel José Saldías som besökte vernissagen, tillsammans med utställningens curator Anais Constantino Figueroa och Gonzalo Cifuentes Valdés från Hyresgäst­föreningen Västra Göteborg.

Så fort dörrarna öppnades till vernissagen den 10 februari fylldes lokalen med besökare som fick se ett rum fyllt av Arpilleras skapade av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé.

Cecilia kom till Sverige 1977 som politisk flykting, hon gick strax därefter med i Salvador Allende-kommittén och startade en kvinnogrupp som skapade arpilleras tillsammans.

De senare verken skapades tillsammans med Hyresgäst­föreningen i Södertälje under namnet kreativ verkstad, en återkommande workshop för barnen i bostadsområdet Bårstaberget. Det återspeglas bland annat i verket ”Kärlek – hopp (tillsammans)” där hus och träd blandas med budskap som ”kärlek”, ”hopp” och ”tillsammans”.

Det är också det engagemanget och skapandet som Hyresgäst­föreningen Västra Göteborg vill lyfta genom att arrangera utställningen tillsammans med curatorn Anais Constantino Figueroa, men också bygga vidare på genom att göra workshops och på så sätt uppmuntra till nya gestaltningar av våra bostadsområden

Så här beskriver Gonzalo Cifuentes Valdés, förtroendevald i Hyresgäst­föreningen Västra Göteborg och initiativtagare till utställningen, tanken med utställningen:

"Arpilleras, det chilenska hantverket som blivit kulturarv och därefter konst. Från kvinnornas omsorgsfulla bildval, till barnens ärliga gestaltning. Det finns något här som är större än bara ett vardagsporträtt. Det är i skapandet som konsten träder fram, det kollektiva minnet, den gemensamma ansträngningen. Engagemanget!

Med en lokal förankring, och en pedagogisk ambition, har Cecilia Valdés och hennes kollegor visat vägen. Visat att det går. De förändrade sina egna förutsättningar, gav hopp åt andra och har skänkt oss lärdomar som kommer leva vidare genom dessa verk. Folkkraft!”

Utställningen är producerad av Bekime Mehmedi. Stort tack riktas också till Södertälje Konsthall.

Utställningen var öppen från februari och stängde i juni 2024. Föreningen fortsätter att jobba med det lokala engagemanget kopplat till konsten. Mer om det kommer här på webben längre fram.