Östra föreningens styrelse fick ta en emot en tavla med ett foto på Olskrokens Hyresgästföreningens flagga från bildandet 1922.
Hyresgäst­föreningen
Östra föreningens styrelse fick ta en emot en tavla med ett foto på Olskrokens Hyresgäst­föreningens flagga från bildandet 1922.

Olskrokens Hyresgäst­föreningen firade 100 år

I lördags firade Hyresgäst­föreningen Östra Göteborg bildandet av Olskrokens Hyresgäst­förening som skedde för 100 år sedan. Regionordförande Ronny Bengtsson berättade om Hyresgäst­föreningens historia och vikten av att fortsätta arbetet idag.

I den lokala föreningen Kastanjens lokal var det öppet hus under lördagen. Besökarna bjöds på fika och korv. Regionordförande Ronny Bengtsson visade bilder och berättade om Hyresgäst­föreningens långa och stolta historia. Just Olskrokens förening, som idag är Hyresgäst­föreningen Östra Göteborg efter att en rad olika sammanslagningar gjorts, bildades den 17 september 1922.

– Det var i en tid när hyresgästerna var mer eller mindre rättslösa. Det har varit 100 år av kamp mot fruktansvärda boendeformer, mot trångboddhet och marknadshyror. Steg för steg har hyresgästerna erövrat bättre villkor, sa Ronny Bengtsson.

Men även om mycket har förbättrats och hyresgäster idag har helt andra lagstiftade rättigheter så ser Ronny Bengtsson också flera likheter med dagens situation.

– Idag är det också bostadsbrist. Det finns fortfarande problem med trångboddhet och den förhandlingsrätt som vi har erövrat attackeras. Vi ser också sanslöst höga krav från fastighetsägare på hyreshöjningar inför nästa år.

– Men skillnaden nu är att Hyresgäst­föreningen har 100 års erfarenhet av kamp. Resan är inte slut, den har bara börjat.

Med lyckönskningar till Östra föreningen i deras fortsatta arbeta lämnade också Ronny Bengtsson över en tavla med ett foto på Olskrokens Hyresgäst­förenings flagga från bildandet 1922.