Kampanj
Hyresgäst­föreningen

Nu får det vara nog! Eller vad tycker du?

Hej politiker, som hyresgäst i din kommun vill jag berätta hur de senaste två årens kraftiga hyreshöjningar har påverkat mig.

Kampanj
Hyresgäst­föreningen

De senaste två åren har både kraven och de faktiska hyreshöjningarna varit de högsta på många år. Till exempel fick majoriteten av hyresgästerna i Norrköping och Söderköping en hyreshöjning på 5,3 % för 2024.

För en lägenhet med en hyra på 6 000 kronor innebär det en hyreshöjning på 318 kronor per månad. Om hyresvärdarna hade fått som de ville hade hyrorna i stället höjts med runt 11 %, vilket hade inneburit en hyreshöjning på 660 kronor per månad för samma lägenhet.

Tack vare vårt förhandlingssystem kan inte hyresvärdarna sätta hyrorna hur de vill, de måste gå via oss först och tillsammans med dig som hyresgäst kan vi se till att hålla nere höjningarna.

Vad innebär en extrem hyreshöjning för dig?

Politikerna behöver ta ansvar för bostadspolitiken. Varför vi vänder oss till politikerna nu är för att det i slutänden är de som ansvarar för sina kommuninvånare. För vart ska hyresgästerna ta vägen om de inte har råd med sin hyra?

Sätt gärna dina egna ord på hur de här kraftiga hyreshöjningarna påverkat dig genom att besvara några korta frågor.

Varför gör vi detta?

Fastighetsägarna har för tredje året i rad yrkat på historiskt höga höjningar av hyran. Samtidigt får hushållen det allt svårare att få ekonomin att gå ihop. Sverige har idag stora bekymmer med bostadspolitiken och det får betydande konsekvenser på människors liv.

Fastighetsbolagen går mot ljusare tider, räntorna går ned och inflationen saktar in. Samma ljusning ser inte Sveriges hyresgäster. Hyreshöjningarna ligger kvar och redan innan sommaren gick flera privata fastighetsägare ut med ett skyhögt yrkande där flera kräver upp mot 15 procents hyreshöjningar.

Hushållen får det allt tuffare med mindre ekonomiska marginaler. Det är inte bara hyrorna som har höjts, utan priserna har höjts på nästan allt. Det handlar om så grundläggande saker som mat, kläder och vård, saker som man helt enkelt inte kan dra ner på för mycket. Om man lägger ihop allt kan man se att kostnaderna för hushållen har ökat med tiotusentals kronor per år. Det påverkar väldigt många och konsekvenserna blir ofta allvarliga.

Den 9 september släppte Kronofogden nya siffror, fler barnfamiljer vräks från sina hem. Under första halvan av 2024 vräktes 188 barnfamiljer (342 barn), det är en ökning med 13 % jämfört med samma period föregående år. Den ekonomiska pressen på hushållen är fortsatt stor och samtidigt sänks nivån på det tillfälliga bostadsbidraget, som sedan fasas ut helt under 2025.

*från rapporten Hyresgästernas lägesrapport