Tre personer målar om

Över en miljon sparade kronor

Under 2022 hjälpte våra ärendehandläggare, jurister och förhandlare medlemmar i Hyresgäst­föreningen region Sydost i över 2 000 ärenden. Totalt sparade medlemmarna som fått juridisk hjälp över en miljon kronor. Region Sydost består av Blekinge, Småland, Öland och Östergötland.

Under 2022 hjälpte våra ärendehandläggare, jurister och förhandlare medlemmar i Hyresgäst­föreningen region Sydost i över 2 000 ärenden. Totalt sparade medlemmarna som fått juridisk hjälp över en miljon kronor. Region Sydost består av Blekinge, Småland, Öland och Östergötland.

- Juridiska ärenden där vi hjälpt medlemmar spara pengar kan till exempel vara att en faktura från hyresvärden minskat eller rent av tagits bort, eller hyresnedsättning för att det varit en brist i lägenheten. Många ärenden handlar inte direkt om pengar. Att få bo kvar i sitt hem efter en obefogad uppsägning kan vi inte räkna om i pengar och att få en brist åtgärdad som länge varit ett problem har så klart ett värde i sig. Men själva summan visar ändå tydligt nyttan med medlemskapet, vi har sänkt våra medlemmars ursprungliga kostnad med över en miljon kronor, säger Ingrid Buskas, jurist på Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Som medlem får du juridiskt stöd och rådgivning kring allt som har med din hyresrätt att göra. När du har en fråga eller ett problem ringer du alltså till oss och ett ärende registreras och tilldelas en ärendehandläggare, jurist eller förhandlare.

Av de drygt 2 000 ärenden som hanterades under 2022 handlade de flesta ärendena om brister i lägenheten eller frågor om hyran.

- Ett juridiskt ärende kan vara att en medlem har en akut brist i sin bostad som hyresvärden inte åtgärdat, säger Ingrid Buskas.

Ingrid Buskas
Josefin Dejler

Några frågor till Ingrid Buskas, jurist på Hyresgäst­föreningen region Sydost

Vad räknas som en brist?
- En brist är något som försämrar boendet. Det kan till exempel vara mögel, fukt, att det saknas varmvatten, köksluckor som gått sönder, trasiga vitvaror eller grannar som stör.

Vilka råd ger du till medlemmar om något i lägenheten har gått sönder?
- Det kan vara svårt att själv veta vilket ansvar man har om något går sönder eller inte fungerar som det ska i lägenheten. Du har ansvar för att alltid ska kontakta din hyresvärd så snart du upptäcker skador eller brister. Om din hyresvärd inte går med på att åtgärda felen eller om du är osäker på vems ansvaret är, kan du som medlem alltid kontakta oss på Hyresgäst­föreningen.

Kan hyresvärden kräva pengar av mig om lägenheten är sliten?
- Att det uppstår slitage i lägenheter är inte konstigt och går inte undvika.  Som hyresgäst har man rätt till ett normalt slitage, t ex borrhål eller mindre repor i golvet, det är ingenting du som hyresgäst ska behöva betala för. Onormalt slitage däremot, t ex sönderslaget handfat eller större märken i golvet från möbler, kan du bli tvungen att betala för.

Har du några övriga bra tips?
- Det viktiga är att felanmäla alla skador till sin hyresvärd. Skaffa en hemförsäkring. Var extra vaksam när du flyttar in i en lägenhet, ett bra tips är att fotografera eller filma skador eller brister som redan finns. Då får du bra koll på vad som fanns där redan innan du flyttade in och vad som uppstod under tiden du hyrde lägenheten.