intresserad medlem
most photos

Förtroendevalda lämnade nära 130 000 namn till politiker

Nära 130 000 personer skrev under på att de inte vill ha marknadshyror. Nu har förtroendevalda från Hyresgäst­föreningen lämnat över namninsamlingen till politiker i hela landet. Här kan du se en film om överlämningarna i region Sydost, som består av Blekinge, Gotland, Jönköpings län, Kalmar län, Kronoberg och Östergötland.

Blockerat innehåll.

Den 31 maj skulle utredningen om marknadshyror i nybyggda hyreslägenheter vara färdig, utredningen som regeringen och samarbetspartierna beställt. Samma dag anordnade Hyresgäst­föreningen överlämningar av namninsamlingen i protest mot förslaget till politiker från Socialdemokraterna och Centerpartiet, i hela landet. I region Sydost gjordes överlämningar till nio politiker i Alvesta, Jönköping, Mjölby, Kalmar, Karlskrona, Sölvesborg, Visby och Åtvidaberg.

- Vi hoppas verkligen att politikerna inser hur många det är som inte vill ha det här förslaget och tänker om. Det finns ingen som tjänar på marknadshyror, utom vissa fastighetsägare. Det är dags att politikerna tar hänsyn till oss hyresgäster också, säger Inger Borg, tf. ordförande Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Förslaget kommer nu att gå på remiss och så småningom kommer riksdagen att ha en omröstning om det. Hyresgäst­föreningen kommer att skriva remissvar och peka på alla brister i förslaget.

- Än är det inte över, fram till dess att riksdagen ska rösta om förslaget har vi möjlighet att påverka politikerna och det kan vi alla göra tillsammans, säger Inger Borg.