Stämman 2023 deltagare region Sydost
Madeleine Wibäck
Region Sydosts deltagare på stämman 2023

Barbro från Sydost blir ny ledamot i förbundsstyrelsen

I helgen var det dags för Hyresgäst­föreningens stämma och 19 förtroendevalda från region Sydost (Blekinge, Småland, Öland och Östergötland) var med och påverkade. Glädjande nog blev Barbro Svensson från Nässjö invald som ny ledamot i förbundsstyrelsen. Barbro tycker att den viktigaste frågan för Hyresgäst­föreningen är bostadspolitiken och att det förbaskat roligt att vara ute i bostadsområdena och träffa folk.

Barbro Svensson
Mats Claesson
Barbro Svensson

Stämman är Hyresgäst­föreningens högst beslutande organ, här fattas beslut som påverkar hela föreningen och alla delar av landet är representerade. Från region Sydost kom 19 förtroendevalda, som regionen hade valt ut.

På stämman valdes även nya ledamöter till förbundsstyrelsen, där förtroendevalda från Hyresgäst­föreningens olika regioner finns med. Från region Sydost fick Barbro Svensson från Nässjö det stora förtroendet och valdes in i styrelsen. Barbro berättar att hon blev chockad när den nationella valberedningen ringde upp henne med frågan om hon var intresserad, det var ingenting hon hade förväntat sig. Efter att ha varit på en intervju med valberedningen blev Barbro nominerad och invald som ledamot efter en omröstning.

- Jag känner mig väldigt hedrad över att ha blivit vald, då jag inte alls hade förväntat mig att bli nominerad. Att vara med i förbundsstyrelsen ska bli jättespännande och det känns bra att region Sydost blir representerade nu, eftersom vi är en så pass stor region, säger Barbro.

Barbro tycker att bostadspolitik är en av de viktigaste frågorna som Hyresgäst­föreningen jobbar med. Den fråga som verkligen väckte hennes intresse var när Nässjö kommun för några år sedan bestämde sig för att sälja delar av sitt bostadsbolag och använda pengarna till att bygga en simhall. Hyresgäst­föreningen i Nässjö, med bland annat Barbro i spetsen, anordnade en stor manifestation och flera olika aktiviteter och lyckades stoppa försäljningen.

- Det var något av en aha-upplevelse för mig. Jag såg att vi verkligen kan vara med och påverka och att vi har ett stort stöd både bland hyresgäster och övriga kommuninvånare, säger Barbro.

Kampen om hyresgästernas pengar i Nässjö fortsätter, men varken Barbro eller föreningen i Nässjö tänker ge sig.

Barbro tycker även att det är viktigt med den personliga kontakten, att vara ute i bostadsområdena. – Det är förbaskat roligt att vara ute och i bostadsområdena och prata med hyresgäster och medlemmar i deras hemmiljö, säger hon.

En annan viktig fråga för Barbro är hur Hyresgäst­föreningen ska bli mer intressant för fler yngre. Hon ser att föreningen kan bli bättre på att finnas där för unga och studenter och nämner arbetet med universitetet i Växjö som ett lyckat exempel.