
Kampanjveckor i region Sydost: vi gör det tillsammans!
Under 2025 kampanjar vi vecka 21 och 41! Med flera år av historiskt höga yrkanden och överenskommelser har oron bland medlemmar och hyresgäster ökat. Allt oftare får vi frågan om hyresförhandlingar, hur det går och vad resultatet blir; ”kommer jag ha råd att bo kvar?”. I och med detta behöver vi både öka engagemanget och kunskapen om förhandlingsverksamheten och Hyresgästföreningen. Här kan du läsa mer om hur vi kommer jobba i region Sydost.
Kampanjvecka 21 – det handlar om hyran
- Vad gör vi och vilka är Hyresgästföreningen?
- Hur sätts hyran och vad ingår i den?
- Hur fungerar hyresförhandlingarna och hur kan man påverka?
Det är föreningarna som har det övergripande förhandlingsansvaret men det är ju hyresgästerna och den lokala hyresgästföreningen som har kunskapen om hur det är att bo i bostadsområdet som föreningen förhandlar för. Men det finns ju mycket mer som har med hyran att göra än den årliga hyresförhandlingen. Därför pratar vi om hyran på det sätt som passar lokalt!
Under kampanjveckan ska föreningarna genomföra två bomöten var
Kampanjgruppen
Steg för steg – så går det till
Det är mycket som påverkar hyran utöver den årliga hyresförhandlingen. Det kan vara allt från sopsortering, den nya spishällen, trivselnivån på gården till allmännyttans krav från kommunen. Nu har vi chansen att stärka hyresgästerna i hur de kan påverka sitt boende och engagera sig i hyresfrågan.
”Bomöte, pizzakväll, trygghetsrond eller infoträff - kalla det vad du vill. Det handlar om att träffa hyresgästerna!”
1. Föreningen väljer ut områden där ni vill genomföra bomöten, tillfällen där ni träffar hyresgästerna, ni kan kalla det vad ni vill. Gärna i samarbete med den lokala hyresgästföreningen om en sådan finns. Varje förening genomför två bomöten.
2. Välj form och tema för era bomöten. Involvera och efterfråga önskad personal tidigt i planeringsprocessen. Använd gärna kampanjgruppens goda exempel.
3. Sätt mål för antal nya aktiva medlemmar, förtroendevalda och nya medlemmar.
4. Planera en form av efteraktivitet där ni utvärderar eller fångar upp hyresgäster som visat intresse för engagemang.
5. Rapportera in er planering, senast 4 maj, med för-, huvud- och efteraktivitet tillsammans med mål. Kom ihåg att alla aktiviteter kopplade till kampanjveckan är viktiga och betydelsefulla!
Välkommen på digital kampanj-kick-off!
Djupdyk i kampanjfrågor tillsammans med kampanjgruppen:
- Måndagen 7 april, klockan 13.00-14.00
- Onsdagen 9 april, klockan 18.00-19.00
Det blir två träffar med samma innehåll, så dyk upp den dag som passar er bäst!

Kampanjgruppen
Kampanjledare:
- Josefin Dejler, kommunikatör
- Dan Melke, folkrörelseutvecklare
Kampanjledarna är en del av en kampanjgrupp med olika kvalitéer, uppdrag och bakgrund för att planering och genomförande ska bli så bra som möjligt:
- Nawar Abdul Al, gruppchef i Jönköping
- Mikael Silverbark, gruppchef medlemsutveckling
- Göran Vendelius, ledamot i regionstyrelsen
- Bosse Karlsson, ledamot i regionstyrelsen
Varför kampanjveckor?
Att vi har kampanjveckor vecka 21 och 41 är något som Hyresgästföreningen beslutat om nationellt. Under veckorna ska vi, både anställda och förtroendevalda, fokusera lite extra på att nå våra mål genom kampanjarbete. Eftersom veckorna är nationella innebär det att hela Hyresgästföreningen är ute mer än vanligt för att anordna aktiviteter och kampanjer.
51/22
Medlemsveckorna är ett led i våra ambitiösa 51/22-mål som går ut på att vi ska bli fler medlemmar, aktiva medlemmar och förtroendevalda. Vi vill fortsätta vara en relevant och stark organisation för alla Sveriges hyresgäster där vi betyder mer för fler.