Träd i solnedgång.
Hyresgäst­föreningen

Jag trivs bra här i Tjällmo

En krönika från en förtroendevald.

Jag bor i Tjällmo, ett litet samhälle fyra mil norr om Motala, i en lägenhet med två rum och kök med en alldeles egen liten trädgård. Det är tryggt att bo så, tycker jag.

Hyrorna här är acceptabla, inte alltför höga, alltså tvärtemot hur det låter att vara i större städer.

Föreningarna, de är många, ordnar med mycket trevliga aktiviteter både om sommaren och vintern. Jag behöver alltså inte åka till stan för att roa mig. Hyresgäst­föreningen fixar grillkvällar, tipspromenader, boule och andra trivselkvällar.

Vi får inte heller glömma våra sommar- och julfester, vi hyresgäster tycker att det är så trevligt.

Ja, grannsämjan är god och vi trivs med varandra.

Ja, det är underbart att bo i hyresrätt. Ja, vi har det bra även på landet. Landsbygden är dessutom både trygg och mysig.

Vi har ganska bra service med mataffär som tillhandahåller det man behöver mest dagligen. Vi har en bensinmack och bussförbindelser som är ganska bra.

Det är alltså fullt möjligt att ta sig in till stan om man vill. Jag saknar ingenting, jag trivs här fyra mil norr om Motala.

--

Är du förtroendevald och också vill skriva en krönika hit och även till sidan 49 i Hem och Hyra? Kontakta oss via mejl: sydost@hyresgastforeningen.se