Behandla Ängös hyresgäster bättre!
Kalmarhem ska göra en stor renovering i bostadsområdet Ängö. Den bristande kommunikationen från bolaget har skapat en stor oro bland hyresgästerna på. I en insändare uppmanar Hyresgästföreningen Kalmar-Torsås-Öland bolaget att behandla sina hyresgäster bättre.
Publicerat: 2023-05-25
Hyresgästföreningen Kalmar-Torsås-Öland uppmanar Kalmarhem att behandla sina hyresgäster på Ängö bättre. En stor renovering innebär en stor oro och omställning för många hyresgäster. Kalmarhems bristande kommunikation till sina hyresgäster visar på en bristande förståelse för hyresgästernas situation och en bristande förståelse för att det här är människors hem det handlar om.
Kalmarhem kallade hyresgästerna på Ängö till ett möte om en omfattande renovering i området. Hyresgästföreningen fick inbjudan till mötet först samma dag som mötet ägde rum. På mötet informerade Kalmarhem att hyresgästerna ska flytta från sina hem inför renoveringen och att de även förväntas städa ur lägenheterna innan flytten. Kalmarhem meddelade att hyresgästerna skulle erbjudas ett alternativ till en ny lägenhet i ett annat område, men att de bara fick ett alternativ. Hyresgästerna skulle heller inte få någon förtur för att flytta tillbaka till sina hem efter renoveringen.
Att ett allmännyttigt bolag som Kalmarhem inte vill erbjuda sina hyresgäster någon förtur till att flytta tillbaka är minst sagt förvånande och olyckligt.
Vi förväntar oss att man tänker om och tar mer hänsyn till sina hyresgäster och det faktum att det är deras hem det handlar om.
Hyresgästföreningen Kalmar-Torsås-Öland