Husombud
Mostphotos

Så kan ni engagera husombud

Utifrån vårt mål om gemenskap, att värva och engagera medlemmar kommer vi kampanja lite extra för engagemang och emot 22-målet. Det gör vi genom att satsa på två uppdrag; husombud och förhandlings­delegater. Här kan du läsa mer om hur ni skulle kunna engagera husombud.

Målbild

Med vad gör ett husombud?

Att vara husombud är en härlig grej och ett bra steg in som engagerad i Hyresgäst­föreningen. Ett husombud kan göra en massa olika saker och egentligen är det Hyresgäst­föreningen tillsammans med husombudet själv som vad och hur. Husombuden är viktiga då de finns nära hyresgästerna, de kan kalla till möten, hålla kontakt med styrelsen, hyresvärden och hålla öron och ögna öppna lite extra i det egna bostadsområdet.

Det bästa med det här uppdraget är att vi verkligen kan forma det utifrån det engagemang och intresse som finns. Vilka projekt finns det att sätta tänderna i? Vad har föreningen för behov?

Glöm inte

Att vara husombud är ett förtroendeuppdrag vilket innebär att man måste vara medlem och väljas in på årsmötet. Årsmötet kan delegera till föreningsstyrelsen att utse ytterligare husombud under året. Hur ser det ut hos er?

Paketet; engagera husombud

I Vaggeryd drog vi i gång ett projekt för att hitta husombud, grejen var att vi egentligen ville bilda en lokal hyresgäst­förening. Men, vägen till att få medlemmarna engagerade kändes mer naturlig när vi började prata om att vara husombud. Det här sättet att jobba tänkte vi dela med oss av till er, sno rakt av eller få inspiration och anpassa efter era förutsättningar.

Ni är ju experterna på era områden, eller hur? Ni vet ju bäst var det behövs husombud och var det skulle göra mest nytta. Kanske finns det även hos er ett mål med en lokal hyresgäst­förening? För att göra det hela lite lättare så kan man dela in uppdraget i tre olika nivåer av engagemang, så gjorde vi i Vaggeryd. På så sätt blir det lite mer överskådligt för de som är intresserade av att vara med.

Nivåerna använder ni när ni säljer in engagemanget och det fina med detta är att ni enkelt anpassar dem till vad som passar bäst hos er.

kampanj nivåer

Nivå 1 – välkommen som husombud

För den som är sugen på att göra något extra på en lagom nivå som passar vardagen, är nivå ett en bra start.

Skicka en hälsning till grannarna: husombudet kan sätta upp en lapp i trappuppgången. Det är ett sätt att berätta att det finns ett husombud i huset, vad husombudet gör och hur andra hyresgäster kan komma i kontakt. Ladda ner trapplappen här

En dörröppnare: berätta om Hyresgäst­föreningens medlemsrekryterare och de kan komma att höra av sig om de är i området för att bli insläppta i huset.

Hålla koll med jämna mellanrum: håll lite extra koll i området, ha någon form av kontakt med föreningsstyrelsen eller den lokala hyresgäst­föreningen, minst två gånger om året.

människor arbetar med blomlådor
Magnus Djerf
Tillsammans har hyresgästerna på Årstiderna nu ett tiotal odlingslådor.

Nivå två – ett lite större kliv mot aktivt deltagande

För den som tycker att nivå ett verkar lite för enkel, som har tid eller bara vill göra lite mer kan nivå två vara ett bra alternativ. Den som hamnar här gör alltså även nivå ett.

Enkäter eller dörrknackning: stötta föreningen genom att hjälpa till med att samla in feedback från grannarna när det behövs.

Bjuda in till bomöte: bli den som tar tag i och leder möten där grannarna kan träffas och snacka om sitt bostadsområde.

Nivå tre – fullt engagemang eller nästa steg?

Här går vi helhjärtat in i uppdraget som husombud. På den tredje nivån utför man såklart även det som är på nivå ett och två.

Ta initiativ: husombudet är den som är med och driver på förändring, gör området bättre. Det kan vara att fånga upp vad grannarna säger på ett bomöte och på olika sätt jobba för en förbättring. T ex genom att framföra synpunkter till en förhandlare, kontakta föreningsstyrelsen eller den lokala hyresgäst­föreningen och jobba ihop.

Utforska fler möjligheter till engagemang: håll lite extra koll på de medlemmar som direkt vill ta sig an den här nivån. Det visar ett tydligt intresse och engagemang, kanske finns det vilja att göra ännu mer i ett annat uppdrag?

En plan för uppföljning

I Vaggeryd följde vi upp engagemanget från husombuden genom att bjuda in till husombudsträffar. En husombudsträff är precis vad det låter som. Ett tillfälle där ni bjuder in husombuden i ert föreningsområde, eller tillsammans med en annan förening, och stärker dem i sina uppdrag.

Ta chansen, utbilda, ge möjlighet för diskussion, erfarenhetsutbyte och se om det är någon som vill ta nästa steg i sitt engagemang på en träff. Kanske kan ett husombud vara med och anordna träffen? Planera gärna träffen tillsammans med er folkrörelseutvecklare.

Förslag upplägg husombudsträff:

• Senaste nytt från Hyresgäst­föreningen, vad är på gång både på nationellt, regionalt och lokalt? Det kan vara inför förhandling, bostadspolitiskt arbete eller en kampanj.
  • Erfarenhetsutbyte, finns det något bostadsområde ni vill lyfta fram där ett husombud genomfört en förändring? Hur gick det till?
  • Kontakta vår regionala utbildningssamordnare, kanske kan ni boka in en kurs/föreläsning om engagemang?
  • Har föreningen eller den lokala hyresgäst­föreningen uppdrag som behöver fyllas? Här är ett perfekt tillfälle att berätta mer om andra uppdrag för fördjupande engagemang.
  • Bjud på fika eller gör något roligt tillsammans, är det fint väder går det till exempel att spela kubb och grilla korv.
  • Fyll på med information, är det något ni önskar hjälp med från husombuden? Utdelning av flyers eller affischer? Passa på, dela ut på träffen när ni ändå ses!
  • Finns det utrymme i budget för en giveaway? Låt husombuden sprida varumärket genom exempelvis en tygpåse från webbbutiken.