Rekrytera medlemmar vid en aktivitet

Hyresgästernas trygghetsrond

Vi vill ju att våra bostadsområden ska vara mer än bara en plats där vi bor, de ska vara trygga, trivsamma och fyllda av liv. Ett sätt att jobba för detta är att genomföra en trygghetsrond. Det är ni i den lokala hyresgäst­föreningen som känner till ert bostadsområde bäst. Bjud in hyresgästerna i området, ta en promenad tillsammans och se vad ni kan förbättra.

Planera aktivitet
Hyresgäst­föreningen

Syftet med trygghetsronden är att få fler hyresgäster att engagera sig i sitt bostadsområde.

Målet med er trygghetsrond är att bilda en arbetsgrupp med engagerade hyresgäster.

Planera er aktivitet och rapportera in er planering i tid, senast 23 septmeber, så skickar vi 20 reflexer och lite tryckt material som ni kan använda till er trygghetsrond.

Tips och trix för en lyckad trygghetsrond

Hyresgästernas trygghetsrond är precis vad det låter som. Det är en chans för hyresgästerna att ta upp sina frågor om behov, problem och trygghet. Till kampanjveckan väljer vi att kalla det trygghetsrond då själva upplägget skiljer sig något mot en trygghetsvandring.

Med en bra planering har ni de bästa förutsättningarna för att engagera så många som möjlig.

Så kan ni engagera medlemmar inom förhandling

Så kan ni engagera medlemmar till husombud

Tjej som funderar

Förbered er trygghetsrond

• Planera er rond: Ta fram en karta över området och bestäm start- och sluttid samt datum, gärna under kampanjvecka 41.
  • Bjud in hyresgästerna: Med hjälp av mediaportalen kan ni enkelt skapa egna affischer, flygblad och trapplappar. Mediaportalen hittar ni här
  • Fånga upp engagemang: Gör en plan för hur ni kan prata vidare med de hyresgäster som visar extra intresse för att bidra till ett tryggare bostadsområde. Så bildar ni en arbetsgrupp
  • Deltagare från Hyresgäst­föreningen: Hur många från er lokalt ska vara med på ronden? Behöver ni extra hjälp från personal, och hur kan de bäst bidra?
  • Informera hyresvärden: Låt hyresvärden veta att ni planerar att genomföra en trygghetsrond i området.
  • Lokal för uppsamling: Har ni en lokal i området? Det kan vara trevligt att bjuda in till en uppsamling där, antingen innan eller efter ronden.
  • Rapportera er aktivitet: skicka in information om er aktivitet till kampanjgruppen senast 23 september. Guide finns här

Under ronden

• Samla hyresgästerna: Berätta lite kort om Hyresgäst­föreningen och varför ni genomför trygghetsronden. Kom ihåg ert mål och syfte med ronden.
  • För anteckningar: Anteckna vad hyresgästerna tycker om området. Finns det något som kan förbättras? Kanske har de idéer på något helt nytt, t ex en gemensam grillplats? Ta gärna hjälp av check-listan
  • Diskutera lösningar: Prata om hur ni kan ta tag i de frågor som kommit upp. Förhoppningen är att hyresgästerna känner sig engagerade och att ni kan bilda en arbetsgrupp som vill jobba med punkterna.

Uppföljning

• Stötta arbetsgruppen: Hjälp dem att komma igång med ett första möte. Fler tips för det första mötet här
  • Fånga upp engagemang: Berätta för de intresserade hyresgästerna om vilka möjligheter det finns för dem att engagera sig vidare lokalt.
  • Informera om resultat: Glöm inte att informera hyresgästerna i området om förändringarna ni genomfört. Bra jobbat!