Bostadspolitik
Hyresgäst­föreningen

Bilda en arbetsgrupp

Har du hittat hyresgäster som vill driva en fråga som ligger dem varmt om hjärtat? Då är en arbetsgrupp ett perfekt sätt att komma igång. Att engagera sig i en arbetsgrupp är ett riktigt bra sätt att påverka och göra skillnad för sitt bostadsområde.

Det bästa är att alla hyresgäster kan vara med, oavsett om man är medlem eller inte. Som förtroendevald har du ett gyllene tillfälle här, visa vad Hyresgäst­föreningen står för och hur ett medlemskap och fortsatt engagemang kan göra skillnad.

För att få arbetsgruppen att komma igång är det bra om du som är förtroendevald är med och stöttar i början. Ha en öppen dialog och lyssna på vad gruppen behöver för att känna sig trygga och kunna jobba vidare. Glöm inte följa upp och håll fortsatt kontakt med dem.

Har ni hyresgäster som brinner för en specifik fråga? Toppen! Bjud in till ett första möte och hjälp dem komma igång. På det första mötet kan det vara bra att sätta en liten plan för hur ni vill jobba vidare:

• Vem ska vara sammankallande?
  • Hur ofta ska ni träffas?
  • När passar det att ses?
  • Kan ni hålla kontakten digitalt mellan möten om det behövs?
  • Ska ni ha fika? Vem tar med vad?
  • Behöver ni vara fler för att få fart på arbetet? Gör en plan för det.
  • Vad behöver ni för stöd av Hyresgäst­föreningen?

Boinflytande och förvaltningskvalité
Beroende på vad arbetsgruppen vill jobba med, finns det olika sätt att gå vidare.

• Om ni vill förbättra något i bostadsområdet kan ni behöva få med er hyresvärden, och då kan du som är förtroendevald hjälpa till att starta upp ett sådant samrådsmöte.
  • Om det handlar om förvaltningskvalité kan ni behöva stöd från förhandlingsverksamheten.

Här det är det viktigt att du som stöttar gruppen är lyhörd och hjälper dem att hitta rätt väg framåt. Tillsammans kan vi göra skillnad!