Susanne Sjöblom
Foto: Jonas Lundborg

”Vi hyresgäster måste göra våra röster hörda”

De som bor i villa eller bostadsrätt röstar i större utsträckning än vi som bor i hyresrätt. Det påverkar politiken, menar Susanne Sjöblom, ordförande för Hyresgäst­föreningen region Stockholm.

Susanne bor sedan många år i en hyresrätt i Fisksätra. I förra valet röstade bara 63 procent av de boende i hennes bostadsområde. Det visar sig också att i de närliggande villakvarteren i Saltsjöbaden röstade 90 procent av de röstberättigade. För Susanne hänger det här ihop:

–   Om fler hyresgäster engagerar sig i politiken och går och röstar kan vi få ökat inflytande i våra frågor.

Susanne tar ett exempel från sin egen kommun, Nacka, som har styrts av Moderaterna i flera årtionden. När kommunen ska bygga en ny simhall lägger man den i Saltsjöbaden, trots att fler skulle kunna använda den om den byggdes i Fisksätra. ”Vi ser ju vilka de styrande i Nacka gynnar och inte är det hyresgäster”, säger Susanne och fortsätter:

–   Många tror att det bara är riksdagsvalet som betyder något men då vet man inte vad kommunerna styr över. Det är kommunerna som ansvarar för byggandet av bostäder. Men de ansvarar också för barn- och äldreomsorg, skolor och fritidsanläggningar. Det vill säga all vår nära service.

Susanne berättar att hon har jobbat som röstmottagare i flera val och att hon märkt att folk inte riktigt vet vad regionvalet handlar om. ”Det är ett viktigt val. Regionerna styr ju sjukvård och kollektivtrafik”, säger Susanne. Hon oroar sig också över vad ett regeringsskifte skulle kunna innebära:

–   Får vi ett regeringsskifte får vi dom som tror på mer marknadslösningar. Marknader är bra för konsumtionsvaror. Men bostaden är ju ingen vara.

–   Ska vi hyresgäster skapa förståelse för vår situation finns det bara ett sätt; fler måste våga engagera sig och gå och rösta, menar Susanne.