Unga som fikar

Hur vill du engagera dig?

Du som medlem i Hyresgäst­föreningen region Stockholm kan välja att engagera dig på många olika sätt. Kanske i en lokal hyresgäst­förening, en arbetsgrupp eller som husombud? Läs om Nada som gått från passiv medlem till mycket engagerad och förtroendevald!

Nada en engagerad medlem
Foto: Salan Ahlgren

Nada Khachnaoui visste nästan ingenting om Hyresgäst­föreningen förut – nu är hon engagerad och förtroendevald.

– Jag har deltagit vid styrelsemöten och intressanta workshops i Globen och nu vet jag att Hyresgäst­föreningen handlar om så mycket mer än bara hyran, säger Nada och skrattar.

Nada bor med sin man och två barn på Slånbärsvägen i Danderyd. När hon och en granne började prata om vad som borde göras för att skapa större gemenskap och trygghet i området visade det sig att grannen var ordförande i den lokala hyresgäst­föreningen Kraftnyponet.

– Hon frågade om jag inte ville komma till årsmötet och kanske bli invald i styrelsen.
Nu sitter Nada i styrelsen och det hon brinner mest för är hållbarhet.
– Vi kan börja med barnen, säger Nada. De kan också lära sig att tänka hållbart.

Nada tror på att engagera många fler i området. Inte genom att tjata utan genom att öppna upp lokalen för alla och erbjuda möjlighet till olika aktiviteter. – Alla kanske inte bara vill fika och grilla korv jämt, säger Nada och skrattar igen.

En viktig fråga för Nada, som själv är 36 år, är hur Hyresgäst­föreningen ska nå ut bättre till unga och visa att Hyresgäst­föreningen inte bara handlar om hyran utan om mycket mer.
– Jag tycker att Hyresgäst­föreningen kunde vara ännu mer engagerade i klimatfrågan men även i ekonomisk och social hållbarhet. Vi kanske borde närma oss andra organisationer som engagerar unga?

Nada en engagerad medlem
Foto: Salan Ahlgren