Förhandling Hyresgästföreningen region Sydost
Mostphotos

Privata fastighetsägare på Gotland vill höja hyrorna med 14,8 procent för 2025

Branschorganisationen Fastighetsägarna Stockholm med ett antal fastighetsägare i ryggen har redan nu meddelat att de vill chockhöja hyrorna med 14,8 procent på Gotland från den 1 januari 2025. Detta trots att hyres­förhandlingar för 2024 inte är avslutade i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats.

– Det är både väldigt oseriöst och oansvarigt. Vissa hyresgäster fick retroaktiva hyreshöjningar på 5,7 procent från den 1 januari och redan nu kommer Fastighetsägarna tillbaka och kräver rekordhöga höjningar för 2025. Det är mycket ansvarslöst av dem i dessa tuffa tider och väldigt stressande för alla hyresgäster som omfattas av de här kraven, säger Susanne Sjöblom, ordförande, Hyresgäst­föreningen region Stockholm.

Kravet omfattar cirka 180 lägenheter på Gotland.

För många hushåll har de senaste åren varit tuffa med kraftigt ökade levnadskostnader och en kamp för att få vardagen att gå ihop. Hyresgästerna har fått rejäla hyressmällar två år i rad vilket gjort att allt fler hushåll fått svårare att klara ekonomin. Ett tredje år med höga hyreshöjningar riskerar att stjälpa många rejält.

– Bryr sig de här fastighetsägarna och deras medlems­organisation överhuvudtaget om sina hyresgäster? De har kommit med rekordhöga krav tre år i rad. Det visar tydligt på att förståelsen för hushållens tuffa situation saknas. Vi är innerligt trötta på att de inte tar hänsyn till hyresgästerna, utan bara vill öka sina vinster, säger Susanne Sjöblom.

I de årliga hyres­förhandlingarna finns sedan länge en etablerad branschpraxis, där hyresmarknadens parter samlas till årliga hyres­förhandlingar under hösten. Först då är hyres­förhandlingarna för innevarande år samt de kostnadsunderlag som ligger till grund för hyres­förhandlingarna klara. Hyresgäst­föreningen har ett lagkrav om att förhandla och det kommer vi göra. Men så här tidigt på säsongen finns inga konkreta underlag att förhandla om.

– Det här är inget annat än ett fult förhandlingsspel, vi tror inte att Fastighetsägarna har för avsikt att komma överens med oss. Förra året satt de av tiden utan att visa på en vilja till att förhandla, för att sedan gå till skiljemannen för beslut. Det här är ett oansvarigt beteende som saknar respekt för förhandlingssystemet, säger Susanne Sjöblom.

Hyresvärdar på Gotland som har påkallat förhandlingar om nya hyreshöjningar via sitt ombud Fastighetsägarna Stockholm:

Fastighetsbolaget Holm Johansson Ab
Mm Invest Gotland Ab