En kvinna sitter vid ett bord och antecknar något på ett papper.

Rutiner remissvar

Hyresgäst­föreningen svarar regelbundet på remisser av olika slag. Det är ett av många sätt för oss att påverka bostadspolitiken och att dela med oss av vår kunskap och erfarenhet.

• Det är en förening som kan yttra sig i föreningens namn, eller regionstyrelsen i Hyresgäst­föreningen region Stockholms namn, som kan yttra sig i Hyresgäst­föreningens namn.

• Lokala hyresgäst­föreningar kan i de här sammanhangen endast yttra sig som privatpersoner (boende).

• Remiss som berör lokal hyresgäst­förening, besvaras av förening och i föreningens namn. LH ges möjlighet att inkomma med synpunkter på ett aktuellt förslag.

• Remiss som berör en förening besvaras av föreningen och i föreningens namn.

• Remiss som berör två eller fler föreningar besvaras av regionstyrelsen och i Hyresgäst­föreningen region Stockholms namn. Det är påverkansansvarig på regionkontoret som samordnar detta, dvs skickar ut remisser till berörda föreningar och sammanställer resultat till det bostadspolitiska utskottet.

• Om föreningen är negativ till föreslagna platser för nya bostäder, ska föreningen föreslå en eller flera alternativa platser, med motsvarande andel bostäder, i föreningens område där bostäderna istället kan byggas.

• Överklagade kan endast förening eller Hyresgäst­föreningen region Stockholm göra, beroende på vem som svarat på remissen. Överklagan kan endast göra om remissvar inlämnats.

• En förening ska alltid samråda med regionstyrelsen innan en eventuell överklagan.