Rutiner remissvar
Hyresgästföreningen svarar regelbundet på remisser av olika slag. Det är ett av många sätt för oss att påverka bostadspolitiken och att dela med oss av vår kunskap och erfarenhet.
• Det är en förening som kan yttra sig i föreningens namn, eller regionstyrelsen i Hyresgästföreningen region Stockholms namn, som kan yttra sig i Hyresgästföreningens namn.
• Lokala hyresgästföreningar kan i de här sammanhangen endast yttra sig som privatpersoner (boende).
• Remiss som berör lokal hyresgästförening, besvaras av förening och i föreningens namn. LH ges möjlighet att inkomma med synpunkter på ett aktuellt förslag.
• Remiss som berör en förening besvaras av föreningen och i föreningens namn.
• Remiss som berör två eller fler föreningar besvaras av regionstyrelsen och i Hyresgästföreningen region Stockholms namn. Det är påverkansansvarig på regionkontoret som samordnar detta, dvs skickar ut remisser till berörda föreningar och sammanställer resultat till det bostadspolitiska utskottet.
• Om föreningen är negativ till föreslagna platser för nya bostäder, ska föreningen föreslå en eller flera alternativa platser, med motsvarande andel bostäder, i föreningens område där bostäderna istället kan byggas.
• Överklagade kan endast förening eller Hyresgästföreningen region Stockholm göra, beroende på vem som svarat på remissen. Överklagan kan endast göra om remissvar inlämnats.
• En förening ska alltid samråda med regionstyrelsen innan en eventuell överklagan.