Man_funderar_penna_bord

Checklista för att besvara remisser

Här hittar du en checklista som ger vägledning i att bedöma om en remiss är relevant för hyresgäster och viktiga aspekter att tänka på inför ett remissvar.

1. Läs igenom och gör en bedömning om remissen är relevant för hyresgästerna. Kommer planerna t.ex. att påverka hyresgäster, eller stadsbilden på något sätt? 
 
2. Om remissen bedöms som ointressant; svara alltid ändå, men det räcker med att säga t.ex. ”Hyresgäst­föreningen har tagit del av remissen och har inga synpunkter”. På så sätt svarar vi och visar att vi är med och tar vårt uppdrag på allvar. 
 
3. Om remissen bedöms som intressant; läs igenom ordentligt. Om ni känner er osäkra på något, kontakta gärna det bostadspolitiska utskottet eller andra förtroendevalda som är vana att arbeta med remisser. 
 
4. Avgör om ni har all kunskap ni behöver för att kunna göra er en bra uppfattning. Vet ni t.ex. hur området som berörs ser ut? Vet ni vad de som bor där skulle tycka om ändringarna? Har ni koll på vad Hyresgäst­föreningen tycker? Om ni behöver mer information kan ni till exempel:
 
a. Besöka området. 

b. Prata med några som bor där. 

c. Prata med andra förtroendevalda eller anställda, det kan t.ex. finnas en förhandlingsdelegation, någon som bor i området, eller en förhandlare som känner till området bra. Det bostadspolitiska utskottet eller andra förtroendevalda som är vana att arbeta med remisser, kan bidra med kunskap om Hyresgäst­föreningens inställning och du kan även läsa på i den bostadspolitiska vägvisaren
 
5. Läs igenom remissen utifrån olika relevanta kriterier, som t.ex. läge, störningar, grönområden, blandad bebyggelse, trygghet och tillgänglighet. 
 
6. Är det något i remissen som ni inte håller med om? Kom med nya förslag! Är man negativt inställd till något blir det mer seriöst om man kommer med ett relevant alternativ, t.ex. en alternativ plats att bygga huset eller dra gångbanan på. Tänk på att allt vi skriver måste vara sakligt och välgrundat i fakta. Svaret lämnas i Hyresgäst­föreningens namn, därför måste ni tänka utifrån föreningens perspektiv. 
 
7. Tycker ni att det som står i remissen är bra och har inget att tillägga? Skriv ändå alltid ett svar, även om det inte behöver vara långt. Man kan t.ex. skriva ”Hyresgäst­föreningen har tagit del av remissen och ser positivt på förslaget”. 
 
8. Glöm inte att skicka in i tid.