Man_funderar_penna_bord

Insändarmall Stockholm

Insändarsidorna har olika krav på längden på de inskickade texter. Här är en relativt lång text som går att ta i sin helhet eller plocka delar av. Ändra vid behov, lägg till lokala siffror om du har och kanske något mer personligt.

Stoppa bostadskatastrofen – bygg hyresrätter!

Stockholm har under årtionden präglats av en brutal brist på bostäder. Har du inte hundratusentals kronor i handpenning till en bostadsrätt får du stå i en bostadskö med genomsnittlig kötid för ett förstahandskontrakt på närmare ett decennium. För många återstår endast andrahandsmarknaden med skyhöga hyror.

Vi är många som behövt kämpa för vår rätt en bostad. Därför blir jag orolig när Hyresgäst­föreningen flaggar för att över 40 procent av de unga vuxna överväger att lämna Stockholm just på grund av bostadsbristen. Samtidigt har företag problem att rekrytera arbetskraft när bostäder saknas och att Polisförbundet startat en egen bostadskö för att kunna anställa de som ska säkra vår trygghet.

Hyresrätten är en fantastisk och flexibel boendeform som passar utmärkt för både unga vuxna som vill ha ett första boende och för de som vill komma till Stockholm för jobb eller studier. Men trots ett skriande behov av fler hyresrätter är det nu tvärstopp i bostadsbyggandet. En bostadskris har blivit en potentiell bostadskatastrof. Det har vi inte råd med!

Kommunerna har enligt lagen ansvar att se till att det finns bostäder åt alla invånare, och de har ett utmärkt verktyg i sin låda: Med sina egna bostadsbolag, allmännyttan, kan de planera långsiktigt och bygga fler hyresrätter till rimliga hyror. Men det räcker inte, staten måste också sätta in rejäla stödåtgärder. Från regeringens håll är det dock ekande tyst.

Stockholm har stora framtidsvisioner om att vara Europas mest attraktiva storstadsregion, men det är en sorglig framtid vi har framför oss när det inte finns bostäder åt alla. Det är inte en region jag vill bo i.

Nu måste ansvariga politiker ta sitt ansvar och agera kraftfullt för att stoppa den negativa utvecklingen!

Kortversionen

Bristen på bostäder i Stockholm är enorm. Den som inte har pengar till bostadsrätt får köa i genomsnitt nio år för ett förstahandskontrakt. Många tvingas hyra i andra hand till skyhöga hyror.

Trots ett skriande behov av bostäder har bostadsbyggandet nästan helt avstannat. En bostadskris har blivit en potentiell bostadskatastrof. Det har vi inte råd med!

Vi behöver fler hyresrätter och kommunerna, som enligt lag har ansvar för att vi har någonstans att bo, sitter på lösningen. Med sina egna bostadsbolag, allmännyttan, kan de se till att det byggs rätt och billigt. Det är dags att de tar det ansvaret.

Mikroversionen

Nästan ett decennium i bostadskö för att få en hyresrätt? Något är riktigt fel med Stockholms bostadsmarknad. Bygg mer – bygg hyresrätter!

Fler tips om hur du skriver en insändare finns här, och vill du ha fler eller andra argument hittar du dem här.