En kvinna sitter vid ett bord och antecknar något på ett papper.

Påverka genom kommunikation

Hyresgäst­föreningen är experter på hyresrätter och vi har en unik kunskap om våra medlemmars och blivande medlemmars förutsättningar. Men syns vi inte finns vi inte. För att påverka bostadsbyggandet måste vi jobba på alla fronter, inklusive med att förändra opinionen med hjälp av extern kommunikation. Här finns några förslag på vad du kan göra.

Skriv en insändare. Skriv fler!
Insändarsidorna är oftast bland de mest lästa sidorna i en tidning och är därmed en mycket bra kanal att använda för att nå ut med våra frågor. Skriv gärna flera så ökar chansen att bli publicerad. Här finns tips på hur du skriver samt också en mall som du gärna får använda

Kommunicera i sociala medier
Ta hjälp av sociala medier för att uppmärksamma bristen på hyresrätter. Här kan du snabbt bygga engagemang och sprida kunskap. Du kan till exempel skapa ett evenemang på Facebook, en digital namninsamling eller helt enkelt posta ett inlägg på Instagram. Fundera över vilka du vill nå ut till och välj kanal efter det.

Dela även gärna Hyresgäst­föreningen region Stockholms inlägg på Facebook och Instagram

Informera dina grannar
Håll dina grannar underrättade. Ett sätt att nå ut med information till dina grannar är att göra eget material. Du kan exempelvis göra en affisch att sätta upp i trappuppgången eller en folder. Här finns mallar för det.