dd

Kartlägg bostadssituationen i din kommun

Det finns enorm mängd fakta om bostadsmarknad och hyresrätter och det kan kännas som en ogenomtränglig djungel att hitta rätt. Du måste absolut inte vara en expert på allt för att påverka för fler hyresrätter, det räcker att du har koll på Hyresgäst­föreningens förslag på lösningar och argument. Men ibland kan du behöva mer information. Här kan du hitta det mesta.

Här samlar Hyresgäst­föreningen fakta och statistik kring bostäder

Bostadsförsörjningsprogram

Alla kommuner ska enligt lag ha ett bostadsförsörjningsprogram som svarar på hur behoven ser ut och hur mycket bostäder som ska byggas per år. Här finns en övergripande sammanställning över hur det ser ut i region Stockholm.

Vill du lära dig ännu mer kan du läsa Boverkets handbok i planering för bostadsförsörjning. En handbok framtagen främst för kommuner men som även vi kan hämta mycket kunskap från.

Ägardirektiv

Kommunerna bestämmer över sina bostadsbolag, allmännyttorna, via de så kallade “ägardirektiven”. Där kan man se hur de tänker kring exempelvis vinstuttag och om de planerar att öppna upp för ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Här kan du läsa mer om ägardirektiv.

För att ta reda på hur de lokala ägardirektiven ser ut behöver du ta del av allmännyttornas årsredovisningar. Där finns uppgifter om bolagets uppdrag, bolagets ekonomi, om planerat och genomfört bostadsbyggande, framtida planer för investeringar och underhåll och annat relevant. Årsredovisningen och ägardirektivet hittar du vanligtvis på bolagets webbplats eller via kommunen.

Länsstyrelsens rapporter om bostadsmarknaden

För Stockholm

För Gotland

Hyresgäst­föreningens rapporter

Här hittar du förbundets rapporter med fakta och statistik om hyresmarknad, hyresgäster, bostadspolitik och samhällsutveckling.