En man står på en balkong.

Hyresgäst­föreningens förslag för ett ökat byggande av hyresrätter med rimliga hyror

Kommunerna och staten har ett delat lagstadgat ansvar för att säkerställa att det finns boende åt Stockholms och Gotlands alla invånare. Det är dags att de tar det ansvaret och arbetar för en långsiktigt hållbar bostadspolitik, bortom mandatperioderna. För det krävs en överenskommelse över partigränserna, både inom kommunerna och på statlig nivå.

Hyresgäst­föreningens förslag på lösningar på kommunal nivå

Ett av de mest konkreta verktygen kommunerna har för att råda bot på bostadsbristen är allmännyttan, det vill säga kommunernas egna bostadsbolag.

Almännyttan är en viktig del i samhällets arbete med att planera, bygga, förvalta och underhålla goda bostadsmiljöer åt alla. Därför vill vi att:

o Alla kommuner ska ha allmännyttiga bostadsbolag. Idag saknar 6 av 26 kommuner helt allmännytta.

o Kommunerna ska aktivt styra de allmännyttiga bolagen att agera långsiktigt och bygga de hyreslägenheter som det faktiskt finns behov av. Inte minst de bostäder som andra aktörer avstår från att bygga.

o De kommunala bostadsbolagens eventuella vinster ska stanna i bolaget och användas för underhåll och investeringar.

o Ett stopp införs för alla ombildningar och utförsäljningar. Intäkterna från ombildningar må vara ett tillskott för stunden men på sikt försvagar det allmännyttan.

o Det ska vara obligatoriskt för en kommun att säkerställa tillgången till en offentlig bostadsförmedling, enskilt eller gemensamt med andra kommuner. Kommunerna måste bidra till lösningar för de som inte är berättigade till sociala kontrakt, men som riskerar att bli bostadslösa.

o Kommunerna har stort inflytande över hur marken ska användas även när kommunen inte äger marken själv. Alla kommuner ska ha en aktiv markpolitik och planering. Detta kan exempelvis innebära att upplåta mark till rimligt pris. På så sätt främjas bostadsbyggandet och hyresrätter kan byggas till en rimlig kostnad.

Fler förslag på lösningar finns i Hyresgäst­föreningen region Stockholms bostadspolitiska program.

Läs mer om allmännyttan här.

Staten

Kommunerna kan inte själva helt ta ansvar för lösa bostadsbristen. För att säkra upp att hyresrätter byggs där behoven finns - med hyror som människor har råd med - behövs också statligt stöd. I synnerhet i tider av lågkonjunktur och byggkris.

Hyresgäst­föreningen kräver:

o Upprätthåll bostadsbyggandet med hjälp av förmånliga bygglån. Lån till lägre ränta möjliggör att fler byggprojekt blir av, och ställer samtidigt krav på lägre hyror.

o Återinför investerings­stödet till byggandet av hyresrätter och studentbostäder. Stödet ledde till att tiotusentals fler bostäder kunde byggas, dessutom med lägre hyresnivåer.

Läs mer om förmånliga bygglån och investerings­stöd här.