Man_funderar_penna_bord

Prata bostadsbrist och bostadsbyggande med lokala politiker

Kommunerna har ett lagstadgat ansvar att säkerställa att det finns boende åt alla invånare. De lokala politiska besluten blir därmed helt avgörande för den framtida bostadsförsörjningen. Att påverka politiker är därför ett mycket viktigt verktyg för att skapa förändring.

Att träffa politiker är ett utmärkt tillfälle att skapa förtroende för hela vår organisation. Det är också ömsesidigt givande och tagande: Vi får ett tillfälle att föra fram våra ståndpunkter och förslag på lösningar samtidigt som vi får värdefull inblick i pågående politik och i framtida beslut.

Hyresgäst­föreningens förtroendevalda har helt unika kunskaper om hur verkligheten ser ut för hyresgäster. Både de som redan har ett boende och de som kämpar för att få ett förstahandskontrakt. Vi vet också vad lösningen på bostadsbristen är, och det måste vi hjälpa beslutsfattare att se.

Här kommer några tips inför ditt möte med dina lokala politiker. Du hittar fler tips och goda råd i Verktygslådan.

1. Kartlägg bostadssituationen i kommunen

Ta reda på hur den faktiska boendesituationen ser ut i respektive kommun eller stadsdel. Hur stort är exempelvis underskottet av bostäder? Hur stor del av det befintliga beståndet är hyresrätt och hur ser planerna ut framöver?

Det ser väldigt olika ut i olika kommuner. Vissa kommuner har få hyresrätter, andra fler. Somliga kommuner har flera allmännyttor, andra har ingen allmännytta alls. Men faktum kvarstår; kommunerna har ett lagstadgat ansvar att säkerställa att det finns boende åt alla invånare.

Läs gärna in dig på kommunens bostadsförsörjningsprogram och deras ägardirektiv.

Här kan du hitta mer fakta inför ditt samtal

2. Kartlägg bostadspolitiken och välj politiker

Prioritera vilka politiker ni ska träffa – välj först och främst de som har störst inflytande men glöm inte bort politiker i opposition. De kan sitta i ledande position efter valet så det kan vara en god idé att ha en upparbetad kontakt och relation redan innan.

Ta reda på vad som sagts och inte kopplat till bostadspolitik. Alla handlingar för de politiska besluten är offentliga och finns tillgängliga via kommunernas hemsidor.

3. Boka möte

Bjud först och främst in till enskilda möten – politiker tenderar att vara mindre öppna om de också träffar företrädare från andra partier.

4. Bestäm vad du vill få fram på mötet

Tiden vid ett politikermöte är begränsad, därför är det viktigt att redan på förhand bestämma vad du vill få ut av mötet och vad som är mest relevant att lyfta. Välj hellre en fråga och gå på djupet i den framför att försöka pressa in så mycket som möjligt. Disponera tiden väl så att ni hinner prata om allt ni vill.

Här finns några av våra krav för fler hyresrätter.

Även om kommunpolitiker bara har direkt makt över den lokala bostadspolitiken så har de ofta inflytande på den nationella partiledningen. Kommunerna kan dessutom inte ensamma lösa bostadskrisen, det behövs statligt stöd till bostadsbyggande. Därför kan det finnas anledning att lyfta även våra krav på statlig nivå.

Vad som är viktigast att lyfta för dig beror förstås på hur bostadssituationen ser ut i din kommun men här följer några förslag på argument.

5. Följ upp

Följ upp samtalet – om det kom upp frågor under samtalet som inte kunde besvaras där och då är det bra att följa upp det via mejl i efterhand.

Bra att tänka på

✓ Hitta gemensamma nämnare med politikern du ska träffa för att underlätta dialog och samförstånd. Vi söker aldrig konflikt och bemöter varandra med respekt.

✓ Ta med dig faktablad eller rapporter från Hyresgäst­föreningen som beskriver någon av sakfrågorna du vill ta upp. Här finns mallar för att göra egna faktablad.

✓ Skicka ett mejl och tacka för ett givande möte dagen efter.

✓ Samarbete med andra organisationer. Det är svårare för politiker att bortse från krav om ökat bostadsbyggande om det är fler än “bara” Hyresgäst­föreningen som uppvaktar dem.

Kom ihåg: Du måste absolut inte vara expert

Det viktiga är att du har koll på Hyresgäst­föreningens ståndpunkter kring bostadsbyggande, och övergripande kunskap om bostadsläget i just din kommun. Skulle det komma upp frågor under mötet som du inte kan svara på ber du bara om att få återkomma med det senare.

Ta hjälp av regionstyrelsens bostadspolitiska utskott

Om du känner dig osäker, behöver bolla upplägg eller om har andra funderingar, missa in att du kan ta stöd av regionstyrelsens bostadspolitiska utskott. De hjälper gärna till och kan vid behov och i mån av tid även följa med ut på ditt möte med politiker. Du når dem via regionstyrelsen.stockholm@hyresgastforeningen.se