En man och en kvinna står i en dörröppning.

Manifestation för fler hyresrätter till rimliga hyror

Att anordna en manifestation för att uppmärksamma bostadsbristen är ett kraftfullt sätt att lyfta frågan. Här hittar du info om hur ni kan gå tillväga.

1. Välj en plats
Välj plats efter vad ni vill uppnå med manifestationen. Vill ni påverka politiker som styr över Allmännyttan kan det vara klokt att stå utanför kommunhuset. Är syftet att uppmärksamma allmänheten på vad som pågår, och värva nya medlemmar? Då kanske ett centralt torg passar bäst.

Tänk på att ni måste ha polistillstånd för demonstrationer och manifestationer på offentlig plats.

2. Gör material med ert budskap
 Det är viktigt att det syns att det är Hyresgäst­föreningen som står bakom manifestationen. Här kan ni enkelt göra eget material med budskap.

3. Informera om vad som är på gång
Bjud in press och allmänhet. Ring eller mejla lokalmedia och berätta om var ni kommer stå, och varför. Kom ihåg att ange en kontaktperson för frågor eller intervjuer om manifestationen. Använd gärna sociala medier för att sprida information om aktiviteten, och skapa till exempel ett evenemang på Facebook och dela det. Kontakta gärna ditt närmaste regionkontor om du vill ha hjälp att sprida er manifestation.

4. Boka talare
En lyckad manifestation behöver minst en engagerad talare. Välj vem av er som ska föra fram Hyresgäst­föreningens budskap. Fundera över om ni behöver någon slags ljudanläggning för att ert budskap ska höras.

Samarbeta gärna med andra aktörer.
Ju fler vi är som säger samma sak desto svårare blir det för ansvariga politiker att ignorera våra krav. Därför är det en god idé att samarbeta med andra. Tänk gärna lite utanför boxen men säkerställ att de vi samarbetar med inte står i strid med våra grundläggande värderingar.

Här följer några förslag på samarbeten:

• Fackförbundet Byggnads. De driver på för att staten ska ta ett större ansvar för bostadsbyggande. Deras medlemmar har redan drabbats hårt av byggkrisen och många har förlorat jobben.
  • Andra fackförbund vars medlemmar drabbas av bostadsbristen. Både Polisförbundet och LO-facken har exempelvis flaggat för att det är svårt för arbetsgivare att rekrytera på grund av bostadsbristen.
  • Jagvillhabostad.nu Här finns det unga engagemanget och är särskilt viktiga att ha med oss i kampen för fler hyresrätter till unga vuxna.
  • Studentkårerna. Även här finns det unga engagemanget.
  • Lokala föreningar och även lokala företag kan vara en god idé att samarbeta med för större genomslag.
  • Här finns inspiration att hämta från tidigare samarbeten

5. Dokumentera manifestationen
Filma och fotografera gärna under manifestationen. Då får ni filmer och bilder att använda i era sociala medier och i utskick till lokalpressen. Ta många bilder för att öka chansen att någon blir riktigt bra.

6. Prata med besökarna
Se manifestationen som ett tillfälle att också prata enskilt med besökare. Var inbjudande och välkomnande! Glöm inte att fråga den du pratar med om hen vill bli medlem. Här kan du läsa om fördelarna med att vara medlem hos oss