Skriv under för rimliga hyror

Nu är det nog! Vi kräver rimliga hyror.

Det här är tredje året som hyresvärdarna kräver chockhöjda hyror i Stockholm och på Gotland. Hyresgäst­föreningen är skarpt kritiska till detta agerande. Har du också fått nog av oseriösa och oansvariga hyreskrav och vill vara med och påverka? Skriv under vår namninsamling där vi kräver rimliga hyror.

De senaste åren har varit tuffa för många hushåll med kraftigt ökade levnadskostnader och en kamp för att få vardagen att gå ihop. Många hyresgäster har dessutom fått rejäla hyreshöjningar två år i rad. Nu kommer hyresvärdar i Stockholm och på Gotland med nya krav på chockhöjningar för 2025. Ett tredje år med höga hyreshöjningar kan innebära att människor som tidigare klarat sin ekonomi inte längre gör det.

– Bryr sig fastighetsägarna överhuvudtaget om sina hyresgäster? De har kommit med rekordhöga krav tre år i rad. Det visar tydligt på att förståelsen för hushållens tuffa situation saknas. Vi är innerligt trötta på att de inte tar hänsyn till hyresgästerna, utan bara vill öka sina vinster, säger Susanne Sjöblom, ordförande, Hyresgäst­föreningen region Stockholm.

Hyresgäst­föreningen går nu in i hyres­förhandlingarna för 2025 och kommer fortsätta kämpa för att hålla hyrorna på en balanserad och rimlig nivå.

Hjälp gärna till att sprida namninsamlingen

Du kan exempelvis:

• Sätta upp en affisch i ditt trapphus och närområde
  • Dela ut flyers
  • Publicera bilder i dina sociala medier, på exempelvis Instagram eller Facebook

Här finns material du kan använda:

Affisch A4
Flyer A5