Malou Gamborn
Hyresgäst­föreningen

Ibland är förlikning den bästa lösningen

Under hösten blev hyresgästen uppsagd från sin lägenhet och kontaktade därför Hyresgäst­föreningen. Hyresgästen hade två lägenheter och var folkbokförd i den ena lägenheten, i den andra lägenheten hade hon inneboende. Hyresvärden ansåg därför att hyresgästen gjort sig skyldig till olovlig andrahands­uthyrning.

På grund av sin arbetssituation hade hyresgästen två olika bostäder på två olika orter, sedan många år. I den ena bostaden hade hon en inneboende med barn.

Ärendet gick vidare till hyresnämnden där det fanns delade meningar om den uppsagda lägenheten var en komplementbostad som hyresgästen behövde för sitt jobb eller om det skulle ses som en olovlig andrahands­uthyrning. Hyresgästen önskade att Hyresgäst­föreningen skulle förhandla fram en bra lösning. Hon ville inte driva en process eftersom förändringar i hennes livssituation ändå var på gång.

Överenskommelsen i hyresnämnden innebar att hyresgästen som arbetade på olika orter kunde behålla sin komplementbostad i nio månader. Den inneboende och dennes 5-åriga barn fick också bo kvar i nio månader så de kunde hitta annat boende.

– Förlikning är en vanlig lösning på en tvist mellan hyresgäst och hyresvärd. En förlikning innebär en sorts kompromiss, som båda parter ändå kan nöja sig med. För den här hyresgästen var en snabb förlikning det bästa i den här situationen, till och med bättre än en eventuell vinst som hon skulle ha fått vänta på, säger Malou Gamborn, jurist på Hyresgäst­föreningen.

Läs mer om andrahands­uthyrning!