Kvinna tjej man
Hyresgäst­föreningen

Hyresgäst­föreningen hjälper riskgrupper i karantän

När andra verksamheter tvingas stänga ned på grund av Corona väljer Hyresgäst­föreningen att ställa om delar av sin organisation för att hjälpas åt i en tid av kris. Nu sätter föreningen vissa av sina anställda att på hel- eller deltid bemanna telefonerna. Uppdrag: Hjälpa riskgrupper i karantän. Efterlysning: Goda grannar.

Hyresgäst­föreningen initierar nu lokala hjälpinsatser genom att mobilisera volontärer som vill hjälpa grannar och andra i sin närhet som inte kan leva sina liv som vanligt.

– Vi är inga experter på smittskydd, däremot på att organisera vanliga människor. När stora riskgrupper nu behöver isolera sig behövs en långsiktig och strukturerad hjälp. Hyresgäst­föreningen vill bidra på det sätt vi kan. Det kan vara personer i riskgrupper, i karantän eller sjuka som behöver hjälp med att handla, rasta hunden eller slänga sopor, säger Dan Nicander, regionchef på Hyresgäst­föreningen region södra Skåne.

Telefonerna går verkligen varma nu när personal i Hyresgäst­föreningen region södra Skåne ringer upp förtroendevalda och medlemmar.

– Många är mycket positiva till vårt samtal. Jag har pratat med en del äldre som känner sig väldigt glada att vi tar oss tid att kontakta dem för att höra hur de mår i denna svåra tid. En hel del vill gärna också hjälpa till och vara volontärer. Visst fanns det skeptiker som var lite misstänksamma till att börja med, men när jag väl presenterade vårt syfte så tyckte man att detta var ett mycket bra och samhälls-berikande syfte, säger Christer Sjöstedt, boendeutvecklare på Hyresgäst­föreningen region södra Skåne och som är en av de som nu ringer runt.

Fakta om Hyresgäst­föreningens initiativ Goda Grannar:
På Hyresgäst­föreningens sajt www.godagrannar.nu kan volontärer själva anmäla sitt intresse att hjälpa till. Riskgrupper och sjuka kommer kunna anmäla behov av hjälp.
I dagsläget (6 april) har 3 788 volontärer anmält sitt intresse
All personal som i det nu uppkomna läget inte kan utföra sina ordinarie arbetsuppgifter (på hel- eller deltid) kommer nu bemanna telefonerna för att ta hand om volontärer, koppla ihop med behövande och mobilisera medlemmar i hjälparbetet.
­– Hittills har vi genomfört mer än 1 600 samtal i regionen. Vi har inledningsvis inriktat oss på förtroendevalda och idag går vi vidare med att ringa övriga medlemmar och de som anmält sig som volontärer, säger Johan Perup som är en av samordnarna för Goda Grannar på Hyresgäst­föreningen region södra Skåne.

För mer information, kontakta vår regionala samordnare för Goda Grannar:
Johan Perup: 070-263 36 30