Gull-Britt 101 år

Möt Gull-Britt, 101-årig medlem!

I år fyller Hyresgäst­föreningen 100 år. Vi fick en intervju med Gull-Britt i Malmö som är 101 år gammal och en av våra äldsta medlemmar. Dessutom är hon förtroendevald i den lokala hyresgäst­föreningen på gården.

Varför blev det hyresrätt när du och din man flyttade till Malmö 1963?
– Det var aldrig ens påtänkt att det fanns köpelägenheter. Min man hade ett kort hos Malmös bostadsförmedling och genom dem fick vi en fyrarumslägenhet på Hermodsdal på 89 kvadratmeter. Det gick relativt snabbt att få lägenhet och hade också samband med att min man fick jobb på SEB. Nu har jag bott i samma lägenhet i 60 år.

Hur såg området ut när ni flyttade in och hur är det idag?
– Det var bara mark när vi flyttade in. Vårt hus var det senaste som hade byggts i området. Det var någon bondgård söderpå och en trädgårdsmästare. Det fanns inte ett träd, mer än en liten, liten allé här nedanför. Sen har Högaholm kommit till, Lindängen med Lindängsbadet har kommit till, och sen har det blivit en cykel- och gångbana och en vall upp för att inte störa från trafiken från Ringvägen. Detta har vuxit upp under alla år så det ser ju ut som en skog, det är väldigt skönt och jag är ute på min söderbalkong så fort solen skiner. Vi har även en fin gård med bord och bänkar där man kan sitta och äta.

Hur trivs du där du bor?
– Jag känner mig trygg. Jag har underbara grannar som hjälper mig med allt möjligt. Jag trivs med dem och de trivs med mig. När jag fyllde 101 kom en granne upp med ett stort serveringsfat med hallon, och blåbär och de elegantaste kakor jag någonsin sett.
– Jag har nära till allt jag behöver, till mataffären, frisören och så vidare och jag klarar mig helt själv, utan hemtjänst.

Hur länge har du varit medlem i Hyresgäst­föreningen?
­– Jag har varit med i Hyresgäst­föreningen i 80 år och är också förtroendevald i den lokala hyresgäst­föreningen här på gården. Vi har haft väldigt trevligt genom åren med gemenskap och fester!

Grattis till Hyresgäst­föreningen som fyller 100 år!