Bilden visar en gul husfasad
Devon Owens/Unsplash

Pitebo AB strandar hyres­förhandlingarna

2020 års hyres­förhandlingar mellan allmännyttiga Pitebo och Hyresgäst­föreningen har avbrutits och Pitebo har istället valt att vända sig till Hyresmarknadskommittén, parternas gemensamma tvistelösningsorgan.

– Det är tråkigt att vi inte kunnat komma överens om en rimlig hyresnivå. Förhandlingar mellan parterna är alltid det bästa och vi hade gärna sett en lokal överenskommelse istället, säger Hyresgäst­föreningens förhandlare Johannah Malmin.

Hyresgäst­föreningen och Pitebo inte har kunnat komma överens om hyrorna för 2020 genom lokala förhandlingar. Pitebo har yrkat på en hyreshöjning med 6,3 procent.

- Pitebo har starka finanser och att i det läget yrka på en chockhöjning av hyran sticker förstås i ögonen på många hyresgäster. En sådan höjning skulle slå hårt mot vanliga människors plånböcker, säger Leif Morin, ordförande Hyresgäst­föreningen Piteå/Älvsbyn.

Hyresmarknadskommittén har nu att återkomma med ett medlingsbud. Om budet förkastas av någon av parterna avgör Hyresmarknadskommittén hyrorna.

För mer information:
Johannah Malmin, förhandlare, 076-798 08 64